Annonce
Motor

Golf til gaden med 300 hestekræfter

Den ny GTI Clubsport, der nu lanceres, placerer sig med 300 hk mellem den første GTI Clubsport og GTI Clubsport S. Foto: Presse

Selv om VW har igangsat en elektrisk revolution med den ny ID.3, har de også taget hul på næste kapitel i den uendelige historie om den ikoniske Golf.

Det gør de med den ny 300 hestes GTI Clubsport, deri nu indtager rollen som den ny topmodel i 8. generation af Golf GTI.

Den første Golf GTI Clubsport blev lanceret i 2016 på 40-årsdagen for den ikoniske sportshatchback og var udstyret med en toliters, 265 hestes TSI-sportsmotor, der med en boostfunktion kortvarig kunne yde 290 heste.

Den model blev samme år fulgt op af en mere hardcore 310 hk stærk GTI Clubsport S, der blev produceret i en begrænset serie på 400 enheder.

Den ny GTI Clubsport, der nu lanceres, placerer sig med 300 hk mellem den første GTI Clubsport og GTI Clubsport S.

De tekniske fremskridt inkorporeret i bilen får den til at skille sig ud. Med den forbedrede højtydende sportsmotor og et optimeret chassis, der for første gang er digitalt forbundet, gør den ny GTI Clubsport til en af verdens bedste forhjulstrukne sportsvogne.

GTI Clubsport tilbydes udelukkende med en 7-trins DSG dobbeltkoblingsgearkasse, der har lavere gearing og et indbygget launchcontrol-program, hvilket gør GTI Clubsport i stand til at runde 100 kilometer i timen på under seks sekunder.

Topfarten er elektronisk begrænset til 250 kilometer i timen, men GTI Clubsport kan udstyres med en Race-pakke (pris: 70.940 kroner), hvor topfarten er øget til 270 kilometer i timen. Denne pakke indeholder også 19” Scotsdale-fælge og Titanium-udstødning.

I den nye Golf 8 bruger Volkswagen et helt nyt køredynamisk-styresystem kaldet Vehicle Dynamics Manager. Systems potentiale udnyttes til fulde i den nye Golf GTI Clubsport, fordi man her ikke kun integrerer det elektroniske XDS-differentiale og de adaptive støddæmpere i DCC-undervognen (pris: 14.992 kroner), men også - for første gang – det standardmonterede elektromekaniske spærredifferentiale på forakslen (VAQ).

En stærkere motor, mere vejgreb, en højere topfart og svinghastigheder kræver også veldimensionerede bremser. På den nye GTI-topmodel er bremsesystemet blandt andet opgraderet med 18” bremseskiver, en ny hastighedsafhængig elektromekanisk bremseservo og en større slavecylinder, hvilket giver en markant kraftigere bremseevne, der samtidig er nemmere at dosere.

GTI-fans vil hurtigt kunne genkende en Golf GTI Clubsport takket være et nyt frontdesign, der adskiller sig fra en standard 245 hk GTI ved at være udstyret med en frontkofanger med et større køleluftindtag i det klassiske bikube-mønster.

Golf GTI Clubsport kan bestilles til priser fra 544.997 kroner.

Interiøret i GTI Clubsport emmer af sportsappeal med røde syninger på sportsrattet, der er beklædt med perforeret læder og en klokken-6-markering. Sportssæderne er designet med integreret nakkestøtte og er beklædt i nyt ArtVelour-betræk. Foto: Presse

Kort fortalt:
Fra 245 til 300 hk: Den nye GTI Clubsport er ny sportslig topmodel og den hidtil stærkeste version af 8. generation Golf
Intelligent køredynamik: Vehicle Dynamics Manager integrerer det elektromekaniske spærredifferentiale og den adaptive undervogn
Køreprofil til banekørsel: Køreprofilindstillingen i Golf GTI Clubsport er suppleret med en Special-køreprofil til kørsel på Nürburgring
Eksklusivt Clubsport-look: En frontkofanger med en større frontspoiler og en todelt tagspoiler øger downforce og stabilitet
Kraftfuldt bremsesystem: 18” bremseskiver sikrer en sportslig og overlegen bremseevne ved alle hastigheder
Hurtigere på Nürburgring: GTI Clubsport er 13 sekunder hurtigere rundt på den legendariske Nürburgring end en 245 hk Golf GTI

  • golf
    Den ny GTI Clubsport, der nu lanceres, placerer sig med 300 hk mellem den første GTI Clubsport og GTI Clubsport S. Foto: Presse
  • golf2
    Interiøret i GTI Clubsport emmer af sportsappeal med røde syninger på sportsrattet, der er beklædt med perforeret læder og en klokken-6-markering. Sportssæderne er designet med integreret nakkestøtte og er beklædt i nyt ArtVelour-betræk. Foto: Presse
Annonce
Annonce
Annonce
Lolland

Vil af med sine apoteker: - Vi har ikke holdt ferie i 10 år

Nykøbing

Slap A' for en fest: - Det var én stor overraskelse

Lolland-Falster

Opdaget i supermarkedet: Butikstyv gik ud med mayonnaise under armen

Lolland

Skolekritik: Der er brug for økonomisk støtte

Trafik

Var totalt spærret: Gaffeltruck væltet på motorvejen

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Femern

Den første er færdig: Vigtigt skridt i kæmpe-byggeri

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Skole

Tesfaye: Folkeskoleaftale skal tage hånd om lav bestå-procent

Indland

Statsministeren venter flere russiske hybridangreb

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Masser af kontroller på vejene ved Dølle: Her er politiets status

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Annonce
Annonce
Lolland

Kritik af Lollands skolevæsen: Kommunen ser med stor alvor på det

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze