Annonce
Motor

Kampagne punkterer myten om elbiler

Salget stiger, men antallet af elbiler på de danske landeveje er stadig ekstremt lavt. Foto: Privat

Elbilen har det svært i Danmark.

Salget stiger, men antallet af elbiler på de danske landeveje er stadig ekstremt lavt.

Derfor søsætter to ministerier og en række organisationer i dag en ny oplysningskampagne, der skal give os danskere mere viden om elbiler og sætte strøm til vores bildrømme.

En elbil kan kun køre 80 kilometer på en opladning. Den fungerer ikke som familie-bil. Den skal køre mindst 500.000 kilometer, før den bliver lige så grøn som en dieselbil. Og hvad med ladestandere? Er der overhovedet nok af dem?

Der er mange myter om elbiler, og dem har Klima-, Energi- og Forsyningsministeri-et og Transport- og Boligministeriet sammen med FDM og brancheorganisationen Dansk Elbil Alliance sat sig for at aflive.

Det sker med informationskampagnen, "Sæt strøm til din bildrøm", og formålet er at give danskerne klare svar på deres spørgsmål om elbiler.

Dansk Elbil Alliance understeger, at kampagnen ikke er udtryk for moraliseren.

"Kampagnen handler ikke om at løfte pegefingeren over for danskerne. Slet ikke. Formålet er at give danskerne bedre viden om elbiler, gøre det nemt at finde frem til faktabaseret information og at punktere de mest sejlivede myter, der lever blandt danskerne, på nettet og i medierne. Og så vil vi med korte videoer vise, hvordan helt almindelige danskere lever med elbilen i hverdagen. Det er mindst lige så vigtigt," siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Hos FDM håber man, at kampagnen kan være med til at øge interessen for og oplyse forbrugerne bedre om elbiler.

- Vi oplever en stor nysgerrighed omkring elbiler. Desværre står fordomme og myter ofte i vejen for, at mange tør skifte til elbil. Det er ærgerligt, for elbiler er ikke bare grønnere end benzin- og dieselbiler. Ofte er de også billigere at køre i, og så dækker de langt de flestes daglige kørselsbehov. Derfor håber vi med kampagnen kan være med til at aflive nogle af myterne omkring elbiler og give forbrugerne viden og fakta om elbiler, siger adm. direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen

Kampagnen finder man på hjemmesiden www.SætStrømTilDinBildrøm.dk og på Facebook-siden af samme navn. Her kan du finde uvildig og opdateret information, der giver svar på de mest udbredte myter om elbilerne og opladning.

Du vil også kunne se kampagnefilmen med skuespiller Pelle Hvenegaard som vært og en række videoer med danskere, der kører elbil til daglig. Man kan også booke en prøvetur, så alle nysgerrige kan opleve at køre i en elbil.

  • Salget stiger, men antallet af elbiler på de danske landeveje er stadig ekstremt lavt. Foto: Privat
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?