Annonce
Motor

Nu tælles antallet af biler på sommerdæk

Vinterdæk på for eksempel snedækkede vinterveje giver op til 44 procent kortere bremselængde. På våd vej giver vinterdæk op til 30 procent kortere bremselængde.

Fra 21. januar og resten af uge 4 kan bilisterne se repræsentanter fra Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen på en lang række parkeringspladser i Danmark.

Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har siden 2006 gennemført halvårlige dæktællinger for at dokumentere danskernes dækvalg. Dæktællingen om vinteren skal først og fremmest sætte fokus på hvor mange bilister, der kører rundt på de danske vinterveje med sommerdæk, skriver Rådet for Større Dæksikkerhed i en pressemeddelelse.

Hvis antallet af biler på sommerdæk viser sig at ligge under 11 procent, svarende til cirka 285.000 biler, vil det være rekordlavt - men stadig alt for mange!

Sikkerhed

- Vores dæktællinger bidrager til at tegne et billede af trafiksikkerheden i Danmark. Hvis flere hundredetusinde biler på sommerdæk færdes på de danske vinterveje, så har vi dokumenteret et problem, der gælder både fremkommelighed og trafiksikkerhed, fortæller Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

I Danmark er der, modsat i vores nabolande, ikke noget lovkrav om vinterdæk. Det på trods af, at det er dokumenteret, at vinterdæk giver det bedste vejgreb på våde og sneglatte veje - også når vinteren er mild. Med det gode vejgreb følger en god standselængde.

- De mange biler på sommerdæk er et stort problem for trafiksikkerheden, når de kører rundt på vejene i vådt og glat føre. Og det ved vi, at mange af dem gør selv i hårdt vintervejr. Med dæktællingen er vi med til at dokumentere problemets omfang. Det danner et solidt grundlag for at minde bilisterne om, at de skal huske at skifte til vinterdæk, fortsætter Volker Nitz.

Fakta om dæktællingen januar 2019

I uge 4 / 2019 gennemfører Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen dæktælling på en lang række parkeringspladser indkøbscentre, stationer etc. geografisk fordelt over hele landet.
Ved dæktællingen er der udelukkende tale om registrering af dækvalg ved øjesyn.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Opgør med myte

I en mild vinter som denne, er det vigtigt for Rådet for Større Dæksikkerhed at sætte fokus på, at det i høj grad er føret og ikke kun temperaturen, der har størst betydning for bremselængden om vinteren.

FDM konkluderede i en test i 2014, at vinterdæk på våd vej giver op til 30 procent kortere bremselængde i forhold til sommerdæk. På snedækkede veje er bremselængden op til 44 procent kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

- Det er en myte, at sommerdæk bremser bedre end vinterdæk på våde veje om vinteren. Når vejene er både kolde og våde, bremser bilen bedre med vinterdæk og selvsagt også på sneglatte veje. Af hensyn til egen og andres sikkerhed i trafikken er vores klare anbefaling at køre med vinterdæk om vinteren, fortæller Volker Nitz.

Hos Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har man igen i år med tilfredshed noteret, at både myndigheder, virksomheder og organisationer med fokus på trafiksikkerhed råder bilisterne til køre med vinterdæk om vinteren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Positiv udvikling

Mens repræsentanterne er på vej ud i hele landet, håber både Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen, at de kommer til at dokumentere, at de seneste års positive udvikling fortsætter.

Tilbage i januar 2011 viste deres dæktælling for første gang, at antallet af biler på sommerdæk om vinteren lå under 20 procent. Helt nøjagtig 19 procent. I januar 2018 registrerede de, at 11 procent af de talte biler havde monteret sommerdæk om vinteren. Håbet er for første gang at komme under 10 procent, mens opfordringen til politikerne er at gøre vinterdæk til et lovkrav.

  • Vinterdæk på for eksempel snedækkede vinterveje giver op til 44 procent kortere bremselængde. På våd vej giver vinterdæk op til 30 procent kortere bremselængde.
Annonce
Annonce
Annonce
Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Annonce
Annonce
Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle