Korttidsleasing af biler kan meget vel blive stort i fremtiden - men du skal nærlæse kontrakten yderst grundigt, inden du skriver under.
Mangler du en bil i tre måneder, mens du venter på, at din nyindkøbte Volkswagen bliver leveret - eller kan du bare godt lide at køre i en stor SUV om vinteren og en lille lækker cabriolet sommeren?
Så er korttidsleasing måske noget for dig.
Konceptet vinder lige så stille frem i Danmark og giver mulighed for lease en bil i kortere perioder end hidtil - hos nogle selskaber helt ned til en måned.
- Det er billigt i forhold til alternativet, som er at leje en bil, siger Ilyas Dogru, som er forbrugerøkonom hos FDM.
- Og det kan være en god løsning for dem, der har brug for en bil i en kortere periode. Men det bliver hurtigt en dyr måde at have bil på, siger han.
Samtidig risikerer du at løbe ind i nogle ærgerlige situationer, hvis du ikke er meget opmærksom. Mange leasingfirmaer har nemlig nogle lidt særprægede regler og restriktioner, fortæller Michael Ern Nielsen, der er jurist i FDM.
- Det er ikke ulovlige krav, men der er nogle finurligheder iblandt, så man skal være meget opmærksom på, om aftalen matcher de behov, man har, siger han.
For eksempel må bilen hos nogle selskaber ikke køre i udvalgte lande i Østeuropa, fordi risikoen for tyveri og skader vurderes som væsentligt større i de pågældende lande.
Det er næppe et problem for særlig mange almindelige bilister, men har du planlagt en ferie i eksempelvis Polen, så løber du ind i problemer.
Nogle sætter restriktioner op for husdyr i bilen, eller at ingen andre end den, der står på leasingkontrakten, må køre bilen. Andre selskaber har et krav om, at du ikke må påtage dig ansvaret for et uheld.
Gør du det, dækker forsikringen nemlig ikke - og så hænger du ifølge betingelserne selv på mekanikerregningen, hvis der er sket en skade på din bil eller andres.
Så sæt dig meget grundigt ind i sagerne. Sådan lyder rådet også fra Forbrugerrådet Tænk.
- Uanset om man leaser en bil for en kort eller længere periode, skal man tage sig meget god tid til at læse aftalen igennem, siger Lars Baadsgaard, der er økonom og projektleder.
- Selv hvis firmaet bruger en standardkontrakt, som er udfærdiget af en uvildig organisation som FDM, så er der stadig rum for forskelligheder udbyderne imellem, og det skal man være meget opmærksom på, siger han.
Sørg desuden for at afdække dine egne behov ned til mindste detalje, inden du vælger bil og selskab. Hvor meget du planlægger at køre har for eksempel stor betydning, hvis leasingfirmaet opererer med over- og underkørte kilometer.
Det vil sige, at det koster dyrt at køre mere end det kilometerantal, der står i kontrakten - og at du kan få penge tilbage, hvis du kører mindre, forklarer Lars Baadsgaard.
Se også nærmere på, hvordan reglerne er for tilbagelevering af bilen.
- Der kan være meget stor forskel på, hvornår man selv skal betale for ridser og buler i bilen, og hvornår det tæller som almindelig slitage, siger han.
/ritzau fokus/
Fakta om regler
FDM's medlemsblad Motor har set nærmere på selskaberne Hessel Hire, Bilabonnement, GoMore, Dribe, Sixt All-inclusive og Movon.
Her er en række af de regler, som FDM har fundet i en eller flere af kontrakterne:
Du skal betale et gebyr på 1.999 kroner, hvis du selv vil vælge forsikringsselskab.
Der er et obligatorisk afleveringsgebyr på 299 kroner.
Du skal betale tre måneders depositum på en seks måneders leasingperiode.
Bilen må ikke bruges i lande som Polen, Tjekkiet og Storbritannien.
Du binder sig til seks måneder abonnement til 499 kroner per måned.
Bilen satellitspores af selskabet.
Du må ikke køre på grus- og markveje.
Kilde: FDM.