Et halvt år med togbusser og forlænget rejsetid begynder nu. Og en bil kan være billigere, påpeger bilforforhandler.
Søndag aften begynder et omfattende sporarbejde på jernbanen mellem København og Falster. I et halvt år skal pendlerne døje med togbusser og væsentligt længere rejsetid.
- Pendlere er et utroligt tålmodigt folkefærd. Men der er måske nogle, der bruger den her anledning til at spørge sig selv, om de vil bruge så lang tid på at køre med det offentlige, siger Michael Lumbye, der er indehaver af Lumbye Biler i Nykøbing.
Han henviser til, at der ikke alene er spor-spærringer i år, men også i fem måneder næste år. Og måske vil det få togpassagererne til at overveje bilen.
- Når man ved, hvor travlt familierne har i forvejen, kan det være, man bestemmer sig for en anden strategi, bemærker han.
Økonomisk kan det også give mening at investere i en bil, når et pendlerkort til rejser mellem Nykøbing og København koster 3.150 kroner om måneden.
En mikrobil som Skodas Citigo - Fresh kan nemlig købes for 89.990 kroner. Med en udbetaling på 20.000 kroner, vil den - eksklusive brændstof - koste mindre end 1.000 kroner om måneden. Da den kører knap 20 kilometer på literen, bruger den ikke mere end seks-syv liter på en tur til København.
- Nogle vil sige, komforten ikke er så stor i en lille bil, siger Michael Lumbye, og nævner, at man kan vælge en mellemklasse-bil som en Renault Clio - Zen.
Den koster 128.990 kroner, kører knap 17 kilometer på en liter og har bedre komfort. Med en udbetaling på knap 26.000 kroner vil den koste 1.400 kroner om måneden. Stadig billigere end pendlerkortet.
Og vil man have den i diesel-udgaven, kan den fås for 1.600 kroner om måneden.