Annonce
Motor

Suzuki Vitara går efter konkurrenterne

Foto: Bilsektionen.dk

Fjerde generation af Suzuki Vitara har fået et meget nænsomt facelift, men ny motor, forbedret sikkerhed samt gode priser på firehjulstræk, gør den atter aktuel i SUV-klassen.

Det er helt vild, så mange modeller der er, når man tæller efter i SUV-klassen. Listen bliver stadigt længere, og det kan blandt andet komme til at gå ud over Suzuki Vitara, som næppe er blandt de første biler, man tænker på, når man skal købe ny SUV.

I den seneste tid har Nissan Qashqai for eksempel været den mest solgte bil i Danmark, og i det hele taget er danskerne ganske vilde med biltypen: 20 procent af alle solgte biler i Danmark er SUV i 2018, for det er populært at sidde højt og have god plads i bilen.

Sådan har det egentligt været med Suzuki Vitara i Danmark, siden bilen blev introduceret som den første lette firehjulstrækker i Danmark for 30 år siden.

Salget toppede dog i 2006, hvor Suzuki Grand Vitara faktisk var den mest solgte bil i Danmark, hvis man talte gulpladebiler med.

Siden introduktionen er der blevet solgt 35.000 Vitara. De 6.500 er blevet solgt i den nyeste og fjerde generation, men modellen har ikke budt på meget nyt siden introduktionen i 2015, og det har Suzuki nu taget konsekvensen af.

Foto: Bilsektionen.dk

Let facelift

Som det er set før, skal man være ekspert for at se, at der er sket ting med Vitara, men kølergrillen og især nye LED-baglygter er med til at understrege forskellen på den faceliftede udgave. I kabinen er der kommet mere blød plast, midterarmlæn, et nyt panel og farvedisplay i instrumentbrættet, så man ligner konkurrenternes mere opdaterede kabiner lidt mere.

Også på motorprogrammet er der nyt. Diesel forsvinder helt fra Vitara-programmet, så Suzuki nu slet ikke tilbyder diesel længere i nogle af deres biler. Også den kendte 1,6 l.-motor med 120 hk. udgår.

I stedet skal vi nu lære en trecylindret Boosterjet med turbo og 112 hk. at kende i Vitara. Ellers findes en 1,4 Boosterjet med turbo, som har 140 hk. Begge fås med automatgear, og hvis det ikke er sagen er der en manuel 5-trins gearkasse til 1,0-motoren, mens 1,4-motoren fås med seks gear.

Det helt specielle som adskiller Suzuki Vitara fra langt de fleste af SUV-konkurrenterne er, at Vitara fås med firehjulstræk. AllGrip Select kalder Suzuki det, og giver mulighed for at vælge mellem en række køreprogrammer, som blandt andet også kommer chaufføren til gode, når det er mindre gode kørselsforhold. Vi har prøvet det, og synes godt om systemet.

Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere sikkerhed

Også sikkerheden er blevet opgraderet. Noget af det er pga. nye krav, og andet ganske glimrende hjælpemidler, som kommer alle til gode i hverdagen. Nødbremsen ser nu også cyklister og fodgængere, bilen har fået skiltegenkendelse og der er nu også en advarsel, hvis vi bakker, og der kommer trafik på tværs.

Alt det nye har ikke betydet det helt store for prisen. 4.000 kroner mere hedder det for grundmodellen,men spring den over og gå direkte til Active, som koster 20.000 kroner ekstra. Her får du blandt andet bakkamera, multimediesystem med DAB+, fartpilot, el-ruder bag, LED-kørelys og flere designdetaljer.

Vi har prøvet både 1,0 og 1,4-motoren, og den mest harmoniske er helt klart den store motor, der har 140 hk. Men den lille motor går det også overraskende godt, for bilen er lettere end den ser ud, og det betyder meget for momentet, som føles nogenlunde tilstrækkeligt.

Senere skal vi også teste 1,4-versionen med automatgear og firehjulstræk, og det er da også topmodellen i modelrækken. Her er prisen 317.990 kroner, men så får du også utrolig meget udstyr med i pakken.

Den nye Vitara kommer til at koste fra 197.990 kroner for den mest skrabede model, Club, som bliver introduceret 11. november.

Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
  • Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?