Annonce
Motor

TEST Bybilen Renault Zoe får længere rækkevidde

Renault Zoe er blevet en moderne elbil med lang rækkevidde. Foto: Bilsektionen.dk

Renault Zoe er blevet en moderne elbil med lang rækkevidde og fede nye muligheder i en nydesignet kabine.

Sardinien Renault Zoe har altid været lidt af en underdog i kapløbet om at levere duelig elbiler. Det er paradoksalt, for Zoe var faktisk en af de første biler på markedet i Danmark, og især i København er der mange af dem.

De fleste kører i delebilsordninger, men det betyder også, at der er mange, som har prøvet at køre bilen. Helt så begejstrede har privatbilisterne ikke været for Zoe, selv om den har vist fine salgstal i Europa generelt. Men det kan være, at det ændrer sig nu. Zoe kan nu nemlig fås som en langt mere moderne bil med længere rækkevidde og en flot, moderne kabine.

Det er ellers ikke fordi, der er sket det helt store med bilen: Fronten er ny, det samme er baglygterne. Ellers er det business as usual. Det er nemlig inde i kabinen og det tekniske, hvor Renault har gjort fremskridt.

Det vigtigste ved bilen er helt sikkert, at designerne har rodet lidt med luftventilationen. Det har betydet, at der nu kan komme mere luft til den luftkølede batteripakke. Og med mere kompakte batterier har bilen nu en længere rækkevidde. Batteripakken på 52 kWh gør den nye ZOE ZE50 i stand til at køre 395 km på en opladning, og det bør være rigeligt.

Der er især mange Renault Zoe i København. Foto: Bilsektionen.dk

Ganske komfortabel

Vi har været på Sardinien for at prøve bilen på øen smalle veje, og det er et ganske komfortabelt køretøj, som Renault har sat sammen. Vi oplevede en bil, som ikke er specielt hurtig, men som alligevel med sit el-moment har rigeligt med kræfter til en frisk overhaling.

Ved kørsel i sving mærker vi, at bilen er tung i bunden. Det er dog ikke den udmærkede affjedring, der lider under det, men nærmere dækkene, som ikke kan følge med - det er der jo råd for.

Renault har nu også en ny bykørsel-indstilling, hvor bilen selv bremser, når man slipper speederen og dermed genoplader batterikapacitet. Man kan dog ikke køre bilen helt uden at bruge bremsepedalen.

Med sin nye og stærkere elmotor på 136 HK og et moment på 245 Nm går Zoe fra 0-100 km/t på under 10 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på omkring 140 km/t.

Men også opladningstiden er vigtig, og her har Renault, ligesom så mange andre, mulighed for at lade bilen op ved højst 50 kWh. Hvorfor man ikke havde valgt 100 kWh, som efterhånden er ved at være standarden for hurtigopladning, var der ingen fra Renault, som kunne komme med et tilfredsstillende svar på.

Dog giver de 50 kWh muligheden for at lade op til ekstra 150 kilometer på 30 minutter Parkeret ved hjemmet koblet til en wallbox klares en fuld opladning på ca. ni timer, altså en typisk natopladning.

Renault Zoe har fået nye baglygter. Foto: Bilsektionen.dk
Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere digital

Den store forandring finder vi indvendigt i kabinen. Den er blevet langt mere indbydende og moderne i forhold til den gamle, som trods sine to digitale skærme virkede lidt kedelig. For første gang i et årti har Renault ændret på nogle af de primære betjeningsknapper, og det klæder Zoe (og Clio, som også har fået samme overhaling).

Især de to digitale skærme (på hhv. 10" og et aflangt på 9,3" i midterkonsollen) står knivskarpt og fungerer rigtig godt, selv om det reagerer en smule langsomt.

Knivskarpt er også det nye online-system MyRenault, som betyder, at du kan planlægge længere ture hjemmefra køkkenbordet og varme bilen op, inden du sætter dig ud i den. Systemet er allerede udrullet herhjemme, og findes faktisk også til de gamle Renault Zoe-modeller. Det er ganske smart.

Med sin nye rækkevidde er Zoe klart mere interessant for en del flere bilister. Der er sket meget siden første generation i 2012, og med tredje generations har Renault lavet en bybil, som endda kan køre langt og dermed burde være et oplagt alternativ til andre, mindre fossile biler.

Renault Zoe har fået ny front. Foto: Bilsektionen.dk
Renault Zoe har nu også en ny bykørsel-indstilling. Foto: Bilsektionen.dk
Renault Zoe - Det er inde i kabinen og det tekniske, hvor Renault har gjort fremskridt. Foto: Bilsektionen.dk
  • Renault Zoe er blevet en moderne elbil med lang rækkevidde. Foto: Bilsektionen.dk
  • Der er især mange Renault Zoe i København. Foto: Bilsektionen.dk
  • Renault Zoe har fået nye baglygter. Foto: Bilsektionen.dk
  • Renault Zoe har fået ny front. Foto: Bilsektionen.dk
  • Renault Zoe har nu også en ny bykørsel-indstilling. Foto: Bilsektionen.dk
  • Renault Zoe - Det er inde i kabinen og det tekniske, hvor Renault har gjort fremskridt. Foto: Bilsektionen.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Gerts vilde døgn: - Det er 24 timer i helvede

Dølle

Claus må "skjule sin identitet": - Jeg blev ked af det, da jeg hørte det

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Så skete det endelig - Nykøbing FC tog en kæmpe skalp

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

112

21-årigs sindssyge kørsel: Vaskeægte vanvid

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Dølle

Mette sælger dem, men hvem i alverden køber dem i maj?

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
112

Niels-Christian blev jagtet gennem mark: Så brød helvede løs

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

112

Fik slag i hovedet på marken

Dølle

Tilfreds Dølle-formand: Det overrasker mig

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet