Over 8 af hver 10 danskere, som står for familiens daglige indkøb, kender det grønne nøglehulsmærke, som skal fremme sunde fødevarer, viser en undersøgelse
Danskerne har taget det grønne ernæringsmærke Nøglehullet til sig. Over 8 af 10 danskere, som dagligt køber ind til familien, kender mærket, som opfylder de anbefalinger om ernæring, som de nordiske lande er enige om.
Det viser en undersøgelse blandt 1300 forbrugere for Fødevareministeriet, som i februar kørte kampagnen "Nemt at vælge sundere" for at øge kendskabet til Nøglehullet. I marts kårede fødevareminister Henrik Høegh (V) 9 vinderbutikker blandt 90 nominerede butikker.
- Undersøgelsen viser, at mange forbrugere mener, at det nye mærke gør det nemmere for dem at træffe et sundere valg. Det, synes jeg, er positivt, siger Henrik Høegh.
Sidste år var Nøglehullet kun kendt af 10 procent af de danskere, som står for familiens daglige indkøb. I år er mærket kendt af mere end dobbelt så mange - næsten hver fjerde, som står for daglige indkøb, viser undersøgelsen.
Nu sidder Nøglehullet på over 500 fødevarer fra brød over mælk til fisk og frosne grøntsager. Fødevarerne rummer mindre fedt, salt og sukker, men flere kostfibre og fuldkorn end andre fødevarer.
/ritzau/