For at mindske ulighed blandt ældre skal alle lægge penge til side til pensionsalderen, lyder forslag.
Alle skal lægge penge til side og spare op til pensionsalderen. Det mener Ældre Sagen, som foreslår, at det skal gøres obligatorisk for alle at spare op til deres egen pension.
- En del af uligheden blandt de ældre skyldes, at flere ikke har sparet op til deres egen pension, siger underdirektør i interesseorganisationen Ældre Sagen Michael Teit Nielsen.
- I det øjeblik man selv har sparet op til sin pension, er man ikke i samme grad afhængig af at få ydelser fra det offentlige, når man er blevet pensioneret og har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet, siger han.
En undersøgelse udarbejdet af Kommunernes Landsforenings blad, Momentum, som Politiken omtaler, viser, at de ældre over 65 år bliver rigere og rigere.
Men den viser også, at de mest velbeslåede seniorer tegner sig for en stadig større andel af de samlede indkomster og formuer blandt ældre over 65 år.
Det danske pensionssystem forpligter lønmodtagere og arbejdsgivere til at indbetale en fast procentdel af lønnen til en arbejdsmarkedspension hver måned.
Men eftersom det er lønnens størrelse, der afgør, hvor meget den enkelte lønmodtager når at spare op, er der bygget en uundgåelig ulighed ind i systemet.
Samtidig omfatter arbejdsmarkedets pensionsordninger ikke alle. Og der er en stor gruppe, der ikke selv sparer op til deres pension, lyder det fra Ældresagen.
Nogle oplever, at det ikke kan betale sig for dem at indbetale til en pensionsordning. Det skyldes, at pengene bliver modregnet i folkepensionen.
Ældre Sagen foreslår at løse problemet ved at mindske modregningen i pensionstillægget. Dermed skal det igen kunne betale sig for de fleste at indbetale til en pensionsordning.
Samtidig skal staten hjælpe dem, der ikke selv har økonomisk mulighed for at spare op.
- Hvis man eksempelvis er på kontanthjælp eller på andre måder økonomisk presset, skal staten godtgøre noget af det og finansiere noget af ens obligatoriske pensionsopsparing, siger Michael Teit Nielsen.