Miljøfolk vil formentlig ikke juble over den vækstplan, som regeringen onsdag indgik med Venstre, Liberal Alliance og De Konservative.
Målet med planen er at give danske virksomheder bedre vilkår, så de kan skabe arbejdspladser, men det bliver miljøet, der kommer til at betale en del af prisen.
Virksomhederne slipper blandt andet for at betale den såkaldte CO2-afgift på elektricitet, der skal gøre det mere attraktivt at spare på energien. Det betyder en lempelse på 1,4 milliarder kroner årligt fra 2014 for virksomhederne.
Samtidig sættes de høje danske afgifter på brændsler til proces ned til EU's minimumafgifter for at gøre det billigere for virksomhederne at producere. Det skal spare virksomhederne for omkring 100 millioner kroner om året.
Samlet set betyder aftalen, at virksomhederne allerede fra 2014 slipper 1,7 milliarder kroner billigere i energiafgifter.
Aftalen indeholder dog også penge til investeringer i energibesparelser.
På de danske landeveje slipper lastbiler samtidig for at betale kørselsafgifter. Parterne er nemlig enige om at droppe den længe planlagte lastbilafgift, der skulle træde i kraft i 2015.
Dermed mister staten knap én milliard i 2015 og omkring 1,5 milliarder kroner årligt fra 2016 og frem. Penge som afgiften skulle indbringe ved at lastbiler skulle betale 1,50 kroner pr. kørte kilometer.
Planerne om at indføre en kørselsafgift for lastbiler blev besluttet tilbage i 2009. Og pengene er allerede brugt på skattelettelser som led i en skattereform fra 2009.
I aftalen står der:
- Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti noterer sig med tilfredshed, at regeringen har besluttet, at kørselsafgifter for lastbiler ikke vil blive indført.
- Aftaleparterne er enige om, at det statslige mindreprovenu herved finansieres som led i aftalen om en vækstplan.
Dermed bliver det først og fremmest et lavere offentligt forbrug i kommuner, regioner og hos staten, som skal betale regningen.
Formålet med afgiften var også at dæmpe forureningen fra lastbiler.
/ritzau/