Det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, når regeringen i fremtiden vil lade visse busser køre 100 kilometer i timen på de danske motorveje. Det mener justitsminister Morten Bødskov (S).
- Vores veje og den teknologiske udvikling i busserne har forandret sig voldsomt de senere år. Samlet betyder det, at busser, der opfylder en række krav, kan få tilladelse til at køre 100 kilometer i timen, siger ministeren.
På nuværende tidspunkt må alle busser maksimalt tøffe af sted med 80 kilometer i timen på de danske motorveje.
For at en buschauffør i fremtiden kan trykke ekstra hårdt på speederen, skal bussen have en særlig godkendelse. Og det kræver, at bussen lever op til særlige krav til blandt andet sikkerhed, indretning og udformning.
- Færdselssikkerheden vægtes højt, og det er derfor, at der kommer helt specifikke krav til busserne. Vi mener samlet set, at det er forsvarligt at gøre, siger Morten Bødskov.
Bødskov peger på, at man i Tyskland har indført en tilsvarende ordning, og at det samme gælder de fleste øvrige EU-lande.
Trafikforsker Harry Lahrmann, der er lektor ved Aalborg Universitet, mener, at højere hastighed vil føre til flere og værre ulykke.
- Det er vanskeligt for mig at sige, om der kommer flere eller færre ulykker i trafikken. Vi mener, at det, vi gør her, er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og vi arbejder i øvrigt for at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken, siger Morten Bødskov.
Busserne vil ifølge ministeren blive mere konkurrencedygtige, hvis chaufførerne får lov til at køre hurtigere på motorvejen. Det vil også betyde, at flere får mulighed for at tage bussen, mener ministeren.
Transportminister Henrik Dam Kristensen og justitsministeren har sendt et lovudkast om de såkaldte Tempo 100-busser i høring. Med lovforslaget imødekommer regeringen et ønske fra busvognmændenes brancheforening.
/ritzau/