Det er vigtigt hurtigt at få afklaret, hvad trafikken fra den kommende Femernforbindelse kommer til at kræve af Storstrømsbroen, mener lokale folketingsmedlemmer.
Storstrømbroen, som nu er begyndt at slå så alvorlige revner, at det har standset al togdrift over den, udgør en kæmpe udfordring for den kommende Femern-forbindelsen. Derfor skal der gribes til handling nu, kræver de tre medlemmer af den såkaldte kaffeklub.
- Vi snakker om Femern, som om det er noget, der er langt ude i fremtiden. Men 10 går lynhurtigt, og der skal den her broforbindelse også være på plads og fungere optimalt, siger René Christensne fra Dansk Folkeparti.
Han tror, Storstrømsbroen kommer til at udgøre en flaskehal for forbindelsen til den kommende tunnel.
- Vi er nødt til at kigge på, hvad Femernforbindelsen skal kunne bære af trafik, og hvad det kræver af Storstrømsbroen. Der er jo ingen tvivl om, at det er den bro, der skal kunne køre trafikken, og det kan den ikke, så nedslidt som den er i dag, siger René Christensen.
Det lokale folketingsmedlem fra Socialdemokraterne, Lennart Damsbo-Andersen, siger derfor også, at han hurtigst muligt vil gå videre med problemet.
- Jeg bliver nødt til at hviske min trafikordfører og transportminister i øret, at det her bliver de nok nødt til at holde øje med. Der kan jo komme en situation, hvor det reelt er sådan, at den togtransport, man forestiller sig skal køre via Femerntunnelen, ikke kan lade sig gøre, fordi Storstrømsbroen ikke virker, siger Lennart Damsbo-Andersen.
Det sidste medlem af kaffeklubben Henrik Høegh (V) tror på, at det samlede folketing godt kan se nødvendigheden i at finde en hurtig løsning på så vigtig en international forbindelse.
- Derfor må der laves nogle evalueringer og rapporter på, hvad der er muligt. Vi skal hurtigt have det her projekt på tegnebrættet, så vi kan komme i gang med det, lyder det fra Henrik Høegh.