Hvis det står til Dansk Cyklistforbund skal fartgrænsen sættes ned til 40 km/t. i byerne.
Byernes hektiske vokseværk kan udgøre en øget risiko for trafiksikkerheden. Det mener Dansk Cyklistforbund, der derfor foreslår, at den generelle hastighedsgrænse i byområder sættes ned fra 50 til 40 km/t.
Med forslaget ønsker cyklisterne at beskytte de svage trafikanter og sikre, at det fortsat vil være forsvarligt at sende børn på to hjul i storbyerne på trods af en mere intensiv trafik som følge af, at befolkningstallene stiger, skriver Berlingske.
Forslaget kommer samtidig med, at EU-Parlamentets Transportkomite har indstillet til de europæiske politikere, at der i vidt omfang bør indføres en fartgrænse på 30 km/t i boligområder og i smalle bygader som reaktion på, at 35.000 europæere hvert år mister livet i trafikken, mens 1,5 millioner bliver hårdt kvæstet.
- Der er en tendens til, at flere og flere unge mennesker flytter til store byer som København, Aarhus, Odense og Aalborg, og at de i stigende omfang bliver boende i byerne, når de får børn, siger direktør Jens Loft Rasmussen, Dansk Cyklistforbund.
Anders Rosbo, der er direktør i Rådet for Sikker Trafik, siger, at rådet ikke har diskuteret en generel hastighedsgrænse på 40 km/t i byerne, og at trafiksikkerheden i byerne er høj, mens landevejene er farlige.
- Vi vil ikke stritte imod, hvis fartgrænsen sættes ned. Men jeg tror, der er bred enighed om, at man skal lave differentierede hastighedsgrænser i byerne. I yderområder, hvor risikoen ikke er stor, kan det være udmærket med 50 km/t, men længere inde mod bykernen kunne det godt være fornuftigt med en lavere fart, siger Anders Rosbo.
Formanden for regeringens Færdselssikkerhedskommission, Karsten Nonbo (V), er imod, at hastighedsgrænsen sættes ned generelt, men peger også på, at der lokalt kan indføres differentierede fartgrænser.
»Umiddelbart har jeg ikke indtrykket af, at der er sket store ulykker i byerne, hvor farten har været mellem 40 og 50 km/t. Ulykkerne sker typisk, fordi nogle kører langt over 50 km/t. Og vanvidsbilister er ligeglade med fartgrænser, siger Karsten Nonbo.
/ritzau/