Transportminister vil forbedre piloters flyve- og hviletid, men kæmper mod hård modstand fra flyselskaber.
Udmattede danske piloter begår alvorlige fejl, når de sidder dødtrætte bag styrepinden med en 15 timers arbejdsdag bag sig.
Det er uforsvarligt og skal være slut nu, mener transportminister Hans Christian Schmidt (V), som i dag har fremlagt en handlingsplan på fem punkter, der skal styrke flysikkerheden herhjemme.
Men de danske stramninger kan vise sig forgæves, for ministeren kæmper med en magtfuld alliance af luftfartsselskaber og lande i Europa, der vil udvande de fælleseuropæiske regler for piloters flyve- og hviletid.
EU-regelsættet gælder også i Danmark, som kan blive tvunget til at æde endnu slappere krav i luftrummet, siger Mogens Holgaard, formand for piloternes forening.
- Lovgivningen på europæisk plan skal revideres inden længe, og det risikerer at gå den forkerte vej. Man lytter til erhvervsvenlige hensyn og tilsidesætter eksperternes anbefalinger, siger han.
Den danske transportminister erkender problemet.
- Der er ingen grund til at underspille, at vi er oppe mod stærke kræfter. Det gælder både andre lande og store luftfartsselskaber. Der er mange meninger om den her sag, siger Hans Christian Schmidt.
Ministeren agter nu at tage kontakt til EU's transportkommissær, og hvis det ikke fører noget med sig, vil han tage sagen op under det danske EU-formandskab i 2010, lyder det.
Hans Christian Schmidt erkender, at Danmark risikerer at rende hovedet mod muren i Bruxelles.
- Men alternativet er, at man sidder med armene over kors. Vi har nu engang valgt at være med i det samarbejde, siger han og afviser at indføre særskilt lovgivning herhjemme.
- Vi skal ikke til at have nogle nationale regler, for så rammer vi entydigt de danske selskaber og danske arbejdsgivere, lyder det.
/ritzau/