Danmark har overskredet deadlinen for at få indført regler på området for jernbanesikkerhed med godt otte år.
Danmark har haft årevis til at få implementeret hele EU's direktiv om sikkerhed på jernbaner. Men på trods af flere henvendelser fra EU-Kommissionen er det endnu ikke sket.
Derfor har kommissionen torsdag valgt at rejse sag mod Danmark ved EU-Domstolen.
Direktivet, som det hele handler om, skal overordnet sikre sikkerheden på jernbanerne og forbedre adgang til tog- og transportmarkedet.
Mere konkret er stridspunktet for Danmark det afsnit i lovgivningen, som handler om undersøgelse og uafhængighed af det undersøgende organ.
Altså, hvem der står for undersøgelser af eventuelle sikkerhedsbrister, som i Danmarks tilfælde er Havarikommissionen.
Deadline for indførelse af loven var tilbage i april 2006.
Men der har altså været mangler i Danmarks lovgivning. Kommissionen gjorde første gang i februar 2013 den danske regering opmærksom på, at den danske lovgivning ikke stemte overens med den europæiske.
Det var en såkaldt åbningsskrivelse. Dengang skrev kommissionen blandt andet, at det i lovteksten ikke er helt klart, at Danmarks undersøgende organ - Havarikommissionen - er uafhængig.
En åbningsskrivelse er første skridt, inden EU-Kommissionen trækker et medlemsland i retten. Andet skridt er en begrundet udtalelse. Sådan en kom kommissionen med i januar sidste år.
Men i løbet af de sidste 12 måneder er der altså ikke blevet lavet de nødvendige ændringer, så dansk lov lever op til den europæiske, mener kommissionen, som derfor nu trækker Danmark i retten.
Det har til gengæld været "den danske regerings vurdering, at direktivets regler allerede er gennemført", skriver Transportministeriet i en skriftlig kommentar til Ritzau.
Efter kritikken sidste år vil den danske regering forsøge at gøre jernbaneloven så at sige så klar i mælet, at "der ikke er tvivl om, hvad Havarikommissionen har ret til".
- Disse tydeliggørelser fremgår af forslag til ny jernbanelov, der ventes fremsat i Folketinget i den 11. marts 2015, slutter Transportministeriet.