Hvis bilisterne skal komme nemmere rundt i hovedstaden, må man bygge nogle større veje.
Det mener Dansk Folkeparti, der modsat regeringen tilslutter sig Trængselskommissionens anbefalinger af en række vejudvidelser omkring København.
- Det handler om at skabe noget mere luft på indfaldsvejene både ind og ud af København, siger partiets trafikordfører, Kim Christiansen, til Ritzau.
I kommissionens strategi finder man forslag om udvidelser af Helsingør- og Hillerød-motorvejene, ligesom det foreslås, at man udbygger omfartsvejen Ring 4 og bygger en ny vejforbindelse til den spirende bydel Nordhavn.
- Kommunen har nedlagt en masse kørebaner til fordel for parkering og grønne områder, og når man indsnævrer vejene i stedet for udvide dem, laver rød bølge i stedet for grøn og graver halvdelen af København op, så vil man få trængsel, påpeger Kim Christiansen.
Han indgik på vegne af sit parti et forlig med regeringen og Enhedslisten om "bedre og billigere kollektiv trafik" sidste år. Det er i denne kreds, at regeringen vil drøfte kommissionens anbefalinger.
Og mens Dansk Folkeparti vil møde op med krav om nye veje, så har Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested erklæret, at han ønsker penge til et forsøg med roadpricing.
Den idé er ellers blevet afvist af transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), og Kim Christiansen er heller ikke begejstret for idéen.
- Umiddelbart virker det som gammel vin på nye flasker. Det ligner en betalingsring ad bagvejen, og det er vi ikke tilhængere af, siger trafikordføreren.
I stedet har han andre forslag til at komme trængslen til livs.
- Man kunne anlægge nogle store parkeringshuse, så man ikke bruger vejene til parkering. Man kunne lave en havnetunnel, så vi får den gennemgående uden om København.
- Der er masser af måder at løse det her på, uden at man skal beskatte bilisterne yderligere, påpeger Kim Christiansen.
/ritzau/