Man skal ikke undervurdere den effekt, en statsminister har i det autoritetstro Kina. Sådan lyder meldingen fra dansk erhvervsliv, der har et særdeles godt øje til den hastigt voksende økonomi og ikke mindst de mange millioner kinesiske forbrugere.
Når statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) rejser til Kina i næste uge, bliver hun fulgt af en delegation af topchefer fra danske virksomheder. Med en statsminister i spidsen får de adgang til nogle helt andre niveauer i det kinesiske system, end de ellers ville kunne få.
Det forklarer Tom Jensen, der er generalsekretær for Danish-Chinese Business Forum, en netværksorganisation for 155 danske virksomheder.
Han håber, at det allerede næste år vil kunne ses i de danske eksportstatistikker, at Danmark er gået i offensiven for at øge salget af danske varer til Kina.
- Hvis denne her satsning lykkes, tror jeg, man vil kunne se det markant til næste år, siger Tom Jensen.
Statsministerens besøg er et genvisit, efter at Kinas præsident, Hu Jintao, besøgte Danmark i sommer. Og Tom Jensen påpeger, at det efter kinesiske høflighedsnormer er meget vigtigt at returnere et så prominent besøg hurtigt.
Danmark eksporterede for 24 milliarder kroner til Kina sidste år, hvis salget til Hongkong regnes med. Kina har faktisk overhalet USA som Danmarks største samhandelspartner uden for Europa.
Men det er ikke nok, mener Dansk Industri.
- Vi har et stort behov for at øge eksporten til det, der er verdens største og vigtigste vækstmarked. Det har vi ikke været så gode til, som vi kunne ønske os, siger Dansk Industris administrerende direktør, Karsten Dybvad.
Han er en af de erhvervsledere, der ledsager statsministeren i næste uge. Andre fremtrædende navne er blandt andre Vestas' Ditlev Engel, Niels B. Christiansen fra Danfoss og Carsten Bjerg fra Grundfos.
/ritzau/