Regeringens udspil til beskatningen af olieselskaberne i Nordsøen er ikke rimeligt. Derfor har De Konservative valgt at forlade forhandlingerne om regeringens togfond, der skal modernisere jernbanenettet for omkring 27 milliarder kroner.
De Konservative enige i målsætningen for togfonden, der ifølge finansordfører Mike Legarth (K) bygger videre på de investeringer, som den konservative partiformand Lars Barfoed som transportminister gennemførte i nye signaler og strækninger.
Men finansieringen er forkert, lyder det:
- Vi har trukket os fra forhandlingerne. Den måde, regeringen vil betale for investeringen på, er forkert, siger Mike Legarth og fortsætter:
- Man vil trække et nyt skattesystem ned over hovedet på virksomhederne i Nordsøen, og det vil man gøre som en tyv om natten med tilbagevirkende kraft, fordi virksomhederne skal betale skat af nogle investeringer, de har foretaget.
Han mener, at regeringen i stedet skulle have gjort, som VK-regeringen gjorde med A.P. Møller-Mærsk - nemlig at forhandle en ny skattebetaling på plads i god tid frem for at kræve skattebetaling med tilbagevirkende kraft.
- Vi forsøgte at argumentere for, at man skulle gå i dialog med virksomhederne i Nordsøen og forsøge at forhandle en frivillig overgangsordning, som Mærsk jo fik og tog imod. Men det ville regeringen ikke, siger Mike Legarth.
Spørgsmål: Der har fra flere sider været rejst spørgsmålstegn ved, om beskatningen af Mærsk og de store DUC-selskaber (i Dansk Undergrunds Consortium, red.) er for lempelig. Er det ikke naturligt, at regeringen nu forsøger at hive flere penge ud af de andre selskaber?
- Nej, for der taler regeringen med to tunger. Man siger, at man vil give de samme betingelser, som Mærsk har i DUC- og Nordsøaftalen, men man vil bare ikke give de samme overgangsordninger.
- Og det er ikke retfærdigt. Alle skal behandles ens, siger Mike Legarth.
/ritzau/