Hørsholms borgmester opfordrer Lolland og andre fattige kommuner til at hæve skatten i stedet for at hente penge i de såkaldte rige kommuner.
De fattige kommuner som Lolland med meget store udgifter til blandt andet borgere på overførselsindkomst, skal ikke regne med at de få rige kommuner i landet vil være med til at betale regningen.
Mens mange kommuner appellerer til, at udligningen mellem kommunerne skal udregnes anderledes, så alle kommuner får samme rådighedsbeløb pr borger, så siger en af de rige kommuner stop.
De hårdest ramte kommuner, Lolland, Langeland og Bornholm, efterlyser i Ugebrevet A4 en reform af udligningsreglerne, der sikrer, at de mest velstillede betaler til de fattigste.
Umiddelbart står økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R) ifølge ugebrevet klar til at hjælpe. Hun varsler ændringer i den nuværende udligningsreform.
- Men der er ikke mere at hente, siger Morten Slotved (K) som er borgmester i en af de såkaldte rige kommuner; Hørsholm, som udover byen Hørsholm også dækker så kendt et rigmandsområde som Rungsted.
- Man ser Hørsholm kommune som en rig kommune. Men det er den ikke. Vi har mange rige borgere, men kommunen er ikke rig. Vi har et lavt serviceniveau, fordi vi må spare alle steder, for at kunne betale til udligningsordningen, siger borgmesteren.
Udligningsordningen bliver ikke tilført flere penge fra Staten, så det er faktisk kommunerne som stjæler fra hinanden, siger borgmester Morten Slotved, som fremhæver, at de syv rigeste kommuner i landet betaler mere til de øvrige 97 af landets kommuner, end de modtager.
I stedet for at ændre på udligningsordningen foreslår Morten Slotved, at de fattigste kommuner hæver skatten, for at få en bedre økonomi.
Tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen viser, at den i forvejen store forskel på forsørgelsesudgifterne mellem rige og fattige kommune er blevet markant større de seneste tre år, skriver Ugebrevet A4. Hvor Lolland Kommune har udgifter for 20.510 kroner per borger i arbejdsstyrken til kontanthjælp og førtidspension, betaler man i Allerød Kommune blot 4.438 kroner.