De europæiske transportministre har vedtaget nye fælles standarder, der skal sikre bedre kommunikation mellem bilister og den øvrige trafik.
En stemme, der advarer om glatte veje forude og en censor, der selv giver besked til alarmcentralen, hvis bilen kører galt. Det kan være en realitet i Europa i løbet af blot nogle få år.
De europæiske transportministre er blevet enige om en række standarder for udviklingen af de såkaldte Intelligente Transport Systemer (ITS), der skal få trafikken i Europa til at glide mere effektivt og gøre den mere sikker.
- Det er vigtigt, at vi udvikler os i den samme retning inden for EU, så man med én chip i bilen kan køre ned gennem Europa og få de informationer, som man har brug for, siger transportminister Lars Barfoed (K).
ITS foregår ved at lade en censor i bilen kommunikere med omgivelserne. Det sikrer, at den enkelte bilist modtager målrettet information om den trafikzone, han eller hun befinder sig i.
I Europaparlamentet er Venstres medlem Anne E. Jensen ordfører på ITS-spørgsmålet, og hun har store forventninger til udviklingen.
- Der er uendelige muligheder for, hvad man kan bruge det her system til. Man kan stoppe spøgelsesbilister og sikre, at det bliver mere sikkert og nemmere at bevæge sig ud i den europæiske trafik, siger hun.
Anne E. Jensen forventer, at man indenfor de næste fem år vil have de fælles europæiske standarder for udviklingen af ITS på plads.
Før udviklingen når så langt, skal der dog investeres store ressourcer i udviklingen af systemerne. I dag skændes bil- og trafikindustrien ofte om, hvem der skal tage de første skridt.
/ritzau/