EU's Ombudsmand vil øge indsatsen for at få EU til at tage principperne om åbenhed alvorligt. Mange europæere oplever problemer med at få oplysninger fra EU.
EU skal være mere åben og borgervenlig. Sådan lyder opfordringen fra EU's ombudsmand, Nikiforos Diamandouros.
Den europæiske ombudsmand har netop offentliggjort en årsrapport for 2009. Den viser, at over en tredjedel af alle klager til ombudsmanden handler om manglende åbenhed.
Blandt andet oplever både borgere og virksomheder problemer med at få adgang til dokumenter og information. Det går ikke, når EU samtidig har gjort det såkaldte borgerretscharter, som indeholder borgernes ret til at få adgang til dokumenter, juridisk bindende, påpeger ombudsmanden.
- Jeg vil øge mine bestræbelser på at sikre, at disse rettigheder bliver taget seriøst i EU-administrationen, siger Diamandouros.
Samlet set modtog EU's Ombudsmand 3098 klager fra borgere, virksomheder, foreninger og interesseorganisationer sidste år. Ud over manglende åbenhed bliver der blandt andet klaget over magtmisbrug, diskrimination og forsinkede betalinger af EU-midler.
Årsrapporten viser også, at Danmark ligger helt i bund, når det gælder klagesager til ombudsmanden. Der blev således kun indsendt 23 klager fra danskere sidste år omkring fejl i EU-administrationen.
/ritzau/