Selvom partifarven er forskellig, ligger det de lokalvalgte folketingsmedlemmer meget på sinde at gøre noget for den lokale beskæftigelse.
I dag starter endnu en samling i Folketinget. Hos de tre lokalvalgte folketingsmedlemmer, der udgør Kaffeklubben, er der enighed om, at især beskæftigelse bliver et af de store emner i folketingssamlingen 2012-2013. De er dog også enige om, at der skal nye initiativer til, for at skabe nye arbejdspladser.
- Jeg ved ikke, hvor meget der kan komme med i den kommende finanslov. Men jeg er overbevist om, at der er kræfter både til højre og venstre i Folketinget, der ønsker at der skal ske noget, lyder det fra socialdemokraten Lennart Damsbo-Andersen fra Frejlev.
Fra venstremanden Henrik Høegh fra Bursø er viljen til at gøre noget også til stede. Han mener dog, det store spørgsmål er, hvordan regeringen vælger at agere.
- Jeg er spændt på at se, om regeringen vil forbedre rammevilkårene for at skabe danske hårdt tiltrængte arbejdspladser sammen med os, eller man vælger at øge afgifter og skatter med forringet konkurrenceevne til følge sammen med Enhedslisten, siger Henrik Høegh.
For DF’eren René Christensen fra Systofte handler det også om at gøre noget for de mange, som står uden praktikplads – også på Lolland-Falster.
- Ligeså snart det nye Folketingsår er ringet ind, vil jeg tage fat i børne- og undervisningsminister Christine Antorini og forlange, at der bliver gjort noget for de mange unge, som ikke kan få praktikplads. Når det fra nytår ikke længere er muligt for virksomhederne at få tilskud til unge mennesker i lære, skal vi have gang i et massivt antal skolepraktikpladser, siger René Christensen, der foruden sin folketingstaburet også er medlem af Guldborgsund byråd, hvor han er formand for Arbejdsmarkedsudvalget.
Kaffeklubbens tre medlemmer er da også enige om, at der skal sættes gang i infrastrukturen, så den er på plads, når en fast Femern Bælt-forbindelse står klar. Samtidig er de også enige om, at byggeriet af en ny Storstrømsbro hurtigst muligt skal i gang. De mener alle, at det på længere sigt vil give flest arbejdspladser, hvis en ny Storstrømsbro og den øvrige planlagte udvidelse af infrastrukturen i forbindelse med femernbyggeriet, ikke skal bygges samtidigt med Femern Bælt-forbindelsen.