Storforbrugere af en ny betalingsring om København - pendlerne - tjener langt mere end en gennemsnitsdansker.
Pendlere til og fra København og Frederiksberg tjener langt mere end andre danskere.
Derfor vil det være de højtlønnede, som kommer til at betale den største regning for en ny betalingsring omkring hovedstaden, hvis Socialdemokraterne og SF får deres forslag gennemført.
Sådan lyder konklusionen i en analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Danskere, der tager turen til og fra København på arbejde hver dag, tjener i gennemsnit 117.000 kroner mere om året end dem, der arbejder uden for København, viser tal fra Danmarks Statistik.
Det svarer til en lønforskel på næsten 40 procent.
Samtidig viser analysen også, at personer med høje indkomster har et meget højere forbrug af brændstof og dermed bruger bilen oftere end personer med lavere indkomst.
- Begge ting tegner til, at det først og fremmest er de højtlønnede og ikke de lavtlønnede, som først og fremmest vil komme til at betale for en ny betalingsring, siger chefanalytiker Jonas Schytz Juul, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Mens beskæftigede, som ikke pendler til København, har en gennemsnitlig indkomst på 296.000 kroner, har personer, som pendler til København, en indkomst på knap 414.000 kroner.
Hvis man kun kigger på Københavns Omegn, Østsjælland og Nordsjælland, hvor andelen af pendlere til København er størst, er der også en betydelig lønforskel, som langt opvejer prisen for at køre ind og ud af København med en ny betalingsring.
Også når det gælder de personer, som er bosat i København eller på Frederiksberg, men som arbejder uden for en ny betalingsring, er der en betydelig lønforskel i pendlernes favør.
Pendlere ud af København tjener gennemsnitligt 50.000 kroner mere om året end københavnere, som arbejder i byen.
/ritzau/