Prisen vil stige, hvis taxi får eneret til patientkørsel, advarer kommunerne. Transportministeren aviser.
Det vil koste de offentlige kasser op mod 380 millioner kroner, hvis Folketinget vedtager et forslag fra regeringen om at give taxivognmænd eneret på patientkørsel for kommuner og regioner med blandt andet handicappede og patienter i sundhedsvæsnet.
Det advarer Kommunernes Landsforening og Danske Regioner om i et brev til flere ministre.
Og ekstraregningen skal staten betale, mener de to organisationer. Det skal ske i form af kompensation på 162 millioner kroner til kommunerne og 100-120 millioner kroner til regionerne, lyder det.
Nej, siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V).
Regeringens forslag har til formål at sikre, at taxiselskaber har et eksistensgrundlag for at køre i udkantsområderne. I dag har også andre private vognmandsfirmaer mulighed for at få de såkaldte EP-tilladelser til at køre for kommuner og regioner.
- Som KL og Danske Regioner læser ændringsforslaget, vil det begrænse konkurrencen om de offentlige kørselsopgaver, der udføres med små biler i en så væsentlig grad, at taxierhvervet i realiteten får monopol på EP-kørsler, skriver regionerne.
Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) afviser, at der bliver tale om mindre konkurrence og prisstigninger.
- Det er kommunerne, som udsteder taxibevillinger. Hvis der er for få taxi'er, så kan kommunerne jo bare udstede flere bevillinger. Man kan ikke sige, at kommunerne og regionerne skal kompenseres for noget, siger transportministeren.
Han påpeger, at de almindelige vognmandsfirmaer, der hidtil har haft EP-tilladelser bare kan oprette et personlig ejet selskab og søge om en taxibevilling for at komme i betragtning.
Skønsmæssigt 500-600 vognmandsfirmaer kører med EP-tilladelser. Der er ti gange så mange taxibevillinger.
De to kommunale organisationer opfordrer regeringen til at løse taxaproblemet ved at give dem eneret til EP-tilladelser.
/ritzau/