Der er stor forskel på folkeskolelærernes og skolelederes opfattelse af resultatet af inklusion i Lollands skoler.
Opgaven med at inddrage flere børn i fællesskabet - og dermed udskille færre - går rigtig godt i Lollands børnepasningstilbud - hvorimod inklusionen er mislykket i folkeskolerne.
Det viser en ny statusrapport, som Lolland Kommunes børne- og skoleudvalg netop har modtager.
Kommunen indgik i 2013 en samarbejdsaftale med Undervisningsministeriet om at deltage i projektet Inklusionsudvikling. I tre år skal kommunen sammen med 19 andre kommuner deltage i et samarbejde om at sikre stærke læringsfællesskaber for alle børn i dagtilbud, skoler og sociale tilbud.
Rapporten viser, at kun 4 procent af lærerne mod 38 procent af skolelederne vurderer, at inklusionen lykkes i høj eller meget høj grad.
Læs mere om de divergerende meninger om inklusion i lørdagens udgave af Folketidende.