Annonce
Politik

Minister ser positivt på fremtid med batteridrevne lastbiler

Batteridrevne lastbiler er vejen frem, mener transportminister Benny Engelbrecht (S). (Arkivfoto) Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Lastbiler med kortere distancer bør ifølge klimaråd være eldrevne fremover. Længere distancer er mere drilske.

Færre lastbiler på diesel. Flere lastbiler på batteri. Især til de kortere ture.

Det er Klimarådets anbefaling i en ny rapport, som er udkommet torsdag. Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver regeringen i forhold til klimaområdet.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ser positivt på rådets anbefaling.

- Klimarådets rapport er en utrolig god påmindelse om, at der er et stort potentiale i en direkte elektrificering, og derfor flugter rådets anbefaling også med det, som er regeringens politik, siger Engelbrecht.

Sidste år blev det besluttet, at der fra 2025 skal indføres en CO2-baseret kilometerafgift, og det er vejen frem, mener transportministeren.

- Det, som kan understøtte denne omstilling, er den CO2-baserede kilometerafgift, hvor lastbiler skal betale for den CO2, de udleder. Altså forureneren skal betale.

- Det betyder også, at der for den lastbil, der ikke udleder CO2, vil være en omfattende rabat per kørt kilometer. Det skal være med til at understøtte den grønne omstilling, siger Engelbrecht.

I Dansk Industri (DI) hæfter man sig ved, at batteridrevne lastbiler ikke kan løse alle transportopgaver lige nu, fordi teknologien ikke findes i tilstrækkelig grad.

DI mener, at kilometerafgifter er en dårlig måde at beskatte CO2 på. Derfor bør politikerne ifølge DI udskyde kilometerafgiften for lastbiler. I hvert fald indtil der kan indføres et samlet system, som kan dække både lastbiler, varebiler og personbiler.

Til det siger Engelbrecht:

- Hele ideen med at beskatte CO2-udledning er en anbefaling fra Klimarådet, men også fra erhvervslivets organisationer.

- Det første sted at indføre beskatning er på den tunge transport. Det er vejen at gå. Man giver et incitament til dem, der investerer i det grønne, at de får en konkurrencemæssig fordel, og at forureneren betaler.

Klimarådet understreger, at for den del af godstransporten, som skal køre langt, er det uklart, hvad der venter forude.

Det er særligt en potentiel kort rækkevidde af batteribiler, der betyder, at der ikke her er samme utvetydige tiltro til batteridrevne lastbiler.

- Selv om der er usikkerhed om fremtidens teknologiudvikling for de lange ture, er der mange forhold, der peger i retning af batterier, skriver rådet.

- Klimarådet anbefaler derfor, at regeringen planlægger efter, at batterilastbiler kommer til at stå for en væsentlig del af lastbiltransporten og derfor understøtter udbredelse af lade-infrastruktur.

I den seneste fremskrivning for 2030, der er lavet før aftalen om klimareduktioner i landbruget, ventes det, at transportsektoren i 2030 vil stå for en tredjedel af udledningen.

Se rapport her
  • Kronprinsparret til byjubilæum, Kronprinsparret
    Batteridrevne lastbiler er vejen frem, mener transportminister Benny Engelbrecht (S). (Arkivfoto) Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix
Annonce
Politik

Lollik bliver spidskandidat

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Annonce
Annonce
Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?