Transportministeren finder det helt naturligt, at han stolede på forsikring fra DSB sidste år.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) stolede trygt på DSB, da selskabet i oktober 2010 forsikrede ham om, at der ikke var rod i regnskaberne.
Efterfølgende har selvsamme Schmidt kunnet konstatere, at denne forsikring ikke helt flugtede med virkeligheden.
Direktør Søren Eriksen kendte til problemerne med samhandlen mellem DSB og datterselskabet DSBFirst. Det kostede for nylig Eriksen jobbet.
Hans Christian Schmidt afviser over for Ritzau, at han kunnet have handlet anderledes, da han i oktober 2010 modtog DSB-redegørelsen på baggrund af, at DR havde sat spot på regnskabsrodet.
- Vi skriver til dem for at høre, om alt er i orden. Vi får tilbage på skrift, at alt er, som det skal være. Bagefter hæfter vi selvfølgelig tillid til det, siger ministeren.
Han hæfter sig i den forbindelse ved, at DSB fungerer som en selvstændig offentlig virksomhed.
- Hvis vi skal bruge den model - og det hører jeg, at mange synes, at vi skal - så er man nødt til at have tillid til den, indtil andet er bevist, siger Hans Christian Schmidt og tilføjer, at det ville sætte spørgsmålstegn ved "hele konstruktionen", hvis han ikke kunne stole på DSB.
Det betød, at Hans Christian Schmidt blandt andet stolede på forsikringen i redegørelsen om, at "DSB specifikt overholder regnskabsreglementet".
Fra oppositionen lyder der kritik af ministeren for ikke at have undersøgt advarslerne om problemerne i DSB noget grundigere.
- Alle røde advarselslamper har blinket på det tidspunkt og set med mine øjne burde det have fået transportministeren til at grave et par spadestik dybere, siger De Radikales trafikordfører Johs. Poulsen til TV-Avisen.
Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke kræver, at Rigsrevisionens undersøgelse af DSB og DSBFirst nu udvides til også at omfatte transportministeriets rolle.
/ritzau/