Rundkørsler og vejkryds i Nykøbing F. klar til godstransport-forsøg.
Først var Gedser ude i kulden, men kom så med i det treårige forsøg med modullastvogne, som udover Gedser involverer Rødbyhavn, Kalundborg, Helsingør, Esbjerg, Hirtshals og Århus.
Før Gedser Færgehavn kunne modtage gigantlastbilerne på indtil 25,5 meters længde, skulle en rundkørsel på henholdsvis Skovalleen og Gedservej og Banegårdskrydset i Nykøbing F. bygges om. Ellers kan de store lastvognstog ikke køre igennem byen.
Vejdirektoratet blev derfor nødt til at foretage en justering. Og efter de to rundkørsler er bygget om, resterer stadig noget arbejde på Banegårdskrydset. Men når det står færdigt om kort tid, så mangler modullastvognene til det treårige forsøg, som Folketinget i 2008 bevilgede 60 millioner kroner til.
- Det er op til vores kunder at vurdere, om det er en økonomisk bedre forretning at køre gods på modullastvogne til Gedser og omlade der til en anden trailer. Sagen er nemlig den, at Tyskland endnu ikke har accepteret modullastvognene, siger fragtchef Kim Jensen, Scandlines.
På Rødby-Puttgarden ruten benytter kun det amerikanske transportfirma, United Parcel Service - populært UPS - modullastvogne, der med 60 tons er 12 tons større end de lastvognetog, som i dag må køre på det danske vejnet.
Modullastbilerne, bestående af en forvogn og trailer, bliver sejlet over med Scandlines færger. I Puttgarden bliver godset så omladet til en anden trailer, godkendt til det tyske vejnet.
- Lige nu vil det ikke være attraktivt for vores kunder at benytte modullastvogne på Gedser-Rostock ruten. Men der er ikke tvivl om, at det vil blive attraktivt ude i fremtiden, når kunderne har fået sat det i system. Men sådan som markedet ser ud i øjeblikket, er godstransport med modullastvogne ikke det, der ligger først for, mener Kim Jensen.