Christine Antorini afblæste VK-regeringens ideologiske slåskampe med lærerne, da hun overtog sit ministerium.
Det skal være slut med de ideologiske slåskampe om folkeskolen, som skiftende undervisningsministre og andre borgerlige politikere har haft på dagsordenen gennem de seneste 10 år.
- Det hjælper ingenting, at vi starter med at skælde ud på lærerne, når vi skal løse problemer i folkeskolen, siger den ny børne- og undervisningsminister, Christine Antorini (S), til Ritzau.
Da socialdemokraten mandag overtog sit ny ministerium, understregede hun behovet for, at folkeskolen løftes i et bredt samarbejde mellem alle parter.
- Vi skal være glade for at råde over så mange engagerede og dygtige lærere. Deres faglighed er vigtig for, at vi kan indfri den ny regerings ambitioner, understreger den nybagte minister.
Hun overtager et ministerium, som må afgive flere medarbejdere til videnskabsministeriet, fordi en række opgaver, blandt andet hele SU-området, flytter samme vej.
Christine Antorini lægger vægt på, at der er tale om en omstrukturering, som gennemføres for at passe til regeringens overordnede ambitioner.
De omfatter ikke mindst ønsket om at se undervisning, leg og læring i et sammenhængende forløb, der dækker perioden fra 0 til 18 år.
- På den måde vil vi løfte både de faglige og sociale kompetencer med henblik på, at stort set alle gennemfører en ungdomsuddannelse, understreger ministeren.
Hun var meget lidt konkret, da der blev spurgt til kravet om to lærere i de mindste klasser, som indgik i Socialdemokraternes og SF's valgkamp:
- Altså, vi overtager en økonomi i minus, og vi har lige overstået en forhandling, hvor tre partier skulle finde hinanden.
- Men vi har flere modeller for en tolærer-ordning i baghovedet, som vil blive diskuteret i kommende forhandlinger, forklarer Antorini.
Hun betragter test og evalueringer som værdifulde arbejdsredskaber i folkeskolen.
- Men de skal benyttes som interne, pædagogiske redskaber og ikke til offentlig rangordning af skolerne, siger ministeren.
/ritzau/