Sjællandske pendlere raser over, at de måske til at se langt efter lovede IC3-tog.
De sjællandske pendlere ender som de store tabere, når transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil have konkurrence på jernbanen mellem København og Aalborg. Det mener pendlertalsmanden for Nordvestbanen mellem København og Kalundborg, Nis Vind Larsen.
Togpassagererne på Sjælland stod til at få at udskiftet de nuværende dobbeltdækkervogne, der bliver trukket af 30 år gamle lokomotiver, med IC3-tog, men det bytte kan nu gå i vasken.
IC3-togene ville blive overflødige på hovedstrækningen mellem landsdelene i takt med, at de forsinkede IC4 endelig kommer på skinner. Planen var så, at IC3-togene skulle bruges på de sjællandske regionalstrækninger.
Men Hans Christian Schmidt har luftet muligheden for, at IC3-togene bliver på hovedstrækningen, så der er tog til, at ny operatør kan tage kampen op mod DSB mellem København og Aalborg. Og det betyder, at de sjællandske pendlere fortsat køre i dobbeltdækkervogne.
- Det er en elendig løsning. Man har for længe siden lovet IC3-togene til Nordvestbanen og Sydbanen. Hvis man sidder mere end en time i de dobbeltdækkertog, så er de meget ubehagelige. Man sidder heller ikke nær så godt, hvis man skal arbejde med en bærbar computer, siger Nis Vind Larsen.
Han forklarer videre, at de gamle lokomotiver, der er spændt på dobbeltdækkervognene, ofte giver problemer.
- De er ikke særlige driftssikre. Der er aflysninger, forsinkelser og tog, der bryder ned. Så vi synes, det er en meget dårlig idé, siger Nis Vind Larsen.
Transportministeren mener, at togene er gode nok, men erkender, at der er problemerne med lokomotiverne.
- Jeg får meldinger om, at folk er glade for dobbeltdækkervogne. Problemet er ikke togene, men lokomotiverne, siger Hans Chr. Schmidt.
Han vil dog ikke gå ind i en detaljeret diskussion om de konsekvenser, som hans plan om konkurrence til DSB mellem København og Aalborg giver.
/ritzau/