Oppositionen på Københavns Rådhus er rystet over, at mere end en fjerdedel af finansieringen til bedre skoleveje går til andet end anlæggelse af sikre skoleveje
Alt for mange skolebørn i København spænder sikkerhedsselen i stedet for at iføre sig cykelhjelmen på vej til dansktimerne og badmintonundervisning. Så langt er partierne på Københavns Rådhus enige.
De har derfor afsat 50 millioner kroner til at skabe tryg trafik på børnenes vej til og fra skole, det skriver Berlingske Tidende.
Men kun 37 millioner kroner går til egentlige anlæg af for eksempel hævede cykelstier, bump, fodgængerfelter med heller og særlige "kys-og-kør-pladser". Det vækker harme hos Venstre, De Konservative og DF.
- Jeg er meget ked af, at når vi bevilger 50 millioner kroner til sikre skoleveje, så bliver der ikke flyttet en eneste kantsten eller malet en eneste fodgængerovergang for de første 13 millioner kroner, siger Jacob Næsager (K) til Berlingske Tidende.
Teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) svarer igen og siger, at projekt Sikre Skoleveje aldrig har været tænkt som et anlægsprojekt.
- Idéen er at kombinere anlæg-, kampagne- og adfærdsprojektet. Det er vigtigt, at vi får ændret folks følelse af tryghed, og det kan vi ikke ved kun at flytte kantsten, siger Bo Asmus Kjeldgaard til avisen.
København vil både være verdens bedste cykelby og en endnu bedre by for børnefamilier. Målet er, at mindst 80 procent af byens børn i 2015 skal transportere sig til skolen på gåben eller i cykelsadlen. Hovedstaden vil være spydspids og lære resten af landet om sikker skoletrafik.
Det kræver flere penge til anlæg og færre penge til administration og oplysning, mener oppositionen. Særlig utilfredse er partierne med, at der er afsat hele syv millioner kroner til kommunikation og kampagner.
/ritzau/