S og SF er allerede ved at mobilisere op til næste folketingsvalg. Efter amerikansk og britisk forbillede vil de opsøge sofavælgerne i deres hjem.
Valgstrateger hos både Socialdemokraterne og SF vil have danskerne op af sofaen og ud at stemme dørklokker for at overbevise både sig selv og andre om, at oppositionen er de rigtige at stemme på ved næste folketingsvalg. Det skriver Politiken.
- Vi skal banke på rigtig mange døre ved næste valgkamp. Det er den mest effektive måde at kapre stemmer på. Folk vil gerne møde et menneske af kød og blod, og vi vil gerne have den direkte dialog. En anbefaling fra en ven eller bekendt virker meget stærkere, end hvis man ser vores navn i en annonce, siger Socialdemokraternes partisekretær, Lars Midtiby.
Også i SF ser kampagnechef Rasmus Meyer mobiliseringen som det punkt, hvor den kommende valgkamp vil adskille sig fra de tidligere.
- Vi har i SF været gode til strategisk kommunikation. Nu skal vi også være gode til at mobilisere. Venner online eller i den virkelige verden skal være ambassadører, og vi tager i øjeblikket en række tiltag for at aktivere dem, siger han til avisen.
S og SF opruster også deres kommunikation på sociale medier. Titusindvis af mailadresser og mobilnumre bliver lagret i systemer, så budskaberne kan sprøjtes ud til vælgerne, så snart statsministeren har trykket på valgknappen.
- Vi vil benytte os af de sociale medier i endnu højere grad end tidligere. Både af lyst og af nød, for når pengene ikke er så mange, så er det en billigere måde at føre kampagne på end traditionelle annoncer, siger Rasmus Meyer fra SF til Politiken.
Det er dog ikke alle danskere, der vil få breve i postkassen eller besøg ved hoveddøren.
- Vi bruger dataoplysninger, så vi ved, hvor sofavælgerne eller de flytbare vælgere findes, og i de områder sætter vi særligt ind, siger Lars Midtiby.
/ritzau/