S og SF kritiserer et studie, der viser, at en betalingsring vil ramme de lavtlønnede hårdest.
Socialdemokratiet og SF afviser, at en betalingsring om København vil ramme de lavtlønnede hårdere på pengepungen end de højtlønnede.
- Vi vil kombinere betalingsringen med et billigere og bedre alternativ i den kollektive trafik, og det er noget, som især de lavtlønnede vil kunne mærke, siger den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke.
Ifølge et studie, som adjunkt ved DTU Transport Ismir Mulalic har lavet sammen med SFI og forskere fra Frankrig og Cypern, vil en betalingsring betyde, at relativt fattigere familier kommer til at betale mere end de rigere familier.
Den økonomiske skævhed opstår, fordi de lavtlønnede familier typisk bosætter sig uden for København på grund af de høje boligpriser i den centrale del af hovedstadsområdet. Samtidig påpeger Ismir Mulalic, at den kollektive trafik ikke altid er hyppig og tæt nok på borgerne i forstadsområderne til, at den udgør et reelt alternativ til bilen.
Studiet får heller ikke SF's trafikordfører Pia Olsen Dyhr til at ryste på hånden.
- De lavtlønnede kører mindre i bil end de rige og mere med kollektiv trafik. Så det er de lavtlønnede, der får mest ud af det, når vi sænker prisen på den kollektive trafik markant. Prisen på et månedskort i Hovedstadsområdet vil vi sætte ned med 40 procent, siger Pia Olsen Dyhr.
Trængselsproblemerne på vejene er ifølge Pia Olsen Dyhr så alvorlige, at der under alle omstændigheder skal findes en løsning.
- Beregninger fra Dansk Industri viser, at Danmark spilder minimum 5,6 milliarder kroner om året, fordi folk holder i kø på vejene. Det er samfundsøkonomisk uacceptabelt. Derudover handler det også om miljø, klima og sundhed. Folkesundhedsrapporten viser, at 500 københavnere dør hvert år på grund af luftforurening. Det er vi nødt til at tage alvorligt, siger Pia Olsen Dyhr.
/ritzau/