Annonce
Politik

Statsrevisorer kritiserer tilsyn med IC4

DSB har ikke haft styr på IC4-togene, og Transportministeriet har ikke haft styr på DSB.

Statsrevisorerne retter nu en kraftig kritik mod både DSB's og Transportministeriets håndtering af sagen omkring de forsinkede IC4-tog.

Transportministeriets tilsyn med DSB, var "helt utilstrækkeligt i forhold til IC4-/IC2-sagens økonomiske væsentlighed og risici", konkluderer Statsrevisorerne på baggrund af en redegørelse fra Rigsrevisionen.

DSB har ifølge Statsrevisorerne "undervurderet opgaven som togproducent", da DSB påtog sig opgaven med at færdiggøre de fejlbehæftede italienske tog.

- DSB har således ikke en plan for, hvordan og hvornår man vil færdiggøre togene, så de kan indsættes i passagertogtrafikken med de funktioner og den driftsstabilitet, der er forudsat, lyder kritikken fra Statsrevisorerne.

Det overordnede problem i hele sagen er ifølge Statsrevisorerne, at det er "utilfredsstillende, at anskaffelsen af IC4- og IC2-togene endnu ikke har givet de forbedringer af fjerntogs- og regionaltogstrafikken, som var tilsigtet".

I maj 2009 indgik DSB et forlig med AnsaldoBreda om, at DSB mod en økonomisk kompensation på 2,25 milliarder kroner selv færdiggjorde de tog, som AnsaldoBreda leverede i ufærdig stand.

Men Statsrevisorerne kritiserer nu aftalen:

- DSB ved ikke, om udgifterne til færdiggørelsen af togene og leje af erstatningsmateriel kan holdes inden for kompensationen på 2,25 milliarder kroner.

I den sag burde Transportministeriet ifølge Statsrevisorerne have været mere oppe på tæerne.

- Ministeriet har for eksempel ikke fulgt op på, om kompensationen fra AnsaldoBreda kunne dække udgifterne til at gøre togene færdige, lyder kritikken.

DSB får også kritik for at anvende 500 millioner kroner af kompensationen på en rettidighedsplan, hvilket ifølge Statsrevisorerne "ligger helt uden for opgaven med at færdiggøre togene".

Statsrevisorerne har anmodet rigsrevisorerne om redegørelsen, fordi togene har været særdeles forsinket.

De første IC4-tog skulle efter den oprindelige aftale have været leveret i 2003, og alle tog skulle være leveret og sat i drift i 2006.

/ritzau/

Annonce
Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

Politik

Pia Kjærsgaard: Det må ikke ske igen

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Lolland

Kommunalt forslag betyder store udgifter for husejere

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Holger Schou er pissehamrende stolt

Annonce
Annonce
Nordfalster

- Jeg bliver så harm over, at det bliver ødelagt for dem, der gør noget for andre

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Lolland

Jørgen har været med hver gang siden 1974: - Det er svært at stoppe

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Guldborgsund

Brobyggeri når milepæl - og det kan bilisterne glæde sig over

Lolland

Skybrud kan ramme folkemøde: Vi har beredskabet klar

Lolland

Dansk tv-kendis: Sydhavsøerne har det hele