DSB skal overholde deres kontrakt med Transportministeriet og begrænse aflysninger, lyder meldingen.
Det er ikke godt nok, at DSB aflyser langt flere tog, end kontrakten mellem Transportministeriet og DSB tillader, lyder meldingen fra Venstres trafikordfører Pihl Lorentzen.
- Når vi har en kontrakt med DSB, er det netop for at garantere borgerne og passagererne en given service, som vi fastsætter politisk. Vi skal sørge for, at kontrakterne opfyldes, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre.
En gennemgang af DSB's aflysninger i 2010 viser, at kun i oktober måned kunne DSB overholde målet om højst at aflyse 0,7 procent af togafgangene. Det får politikere til at kræve handling.
Når DSB ikke overholder kravet om at begrænse aflysningerne, går det ud over den politiske målsætning for at lokke flere til at tage toget på arbejde i stedet for bilen, mener både Venstre og Socialdemokratiet.
- Passagerernes hverdag bliver fuldstændig ødelagt af togaflysninger. Vi skal helst have så mange som muligt til at tage toget. Togaflysninger er gift for den målsætning, siger Magnus Heunicke, trafikordfører for Socialdemokratiet.
Venstres trafikordfører vil indkalde partikollega og transportminister Hans Christian Schmidt (V) til en samtale om, hvordan man kan få DSB til at efterleve kravene i den kontrakt, der er indgået mellem Transportministeriet og DSB, og som løber frem til 2014.
Kravet om pålidelighed stiger frem til kontraktens udløb, så DSB i 2014 højst må aflyse 0,5 procent af afgangene til den tid.
Sidste år så tallene for rettidighed bedre ud end tallene for pålidelighed og aflysninger. I otte ud af årets tolv måneder kørte DSB på niveau med eller over kravet i kontrakten.
Værst så det dog ud i december, hvor 23,6 procent af togene kørte med mindst fem minutters forsinkelse.
/ritzau/