Regeringen forsøger at lukke munden på Enhedslisten og andre jernbaneentusiaster på venstrefløjen ved at smide sin storstilede togplan på bordet, inden langtidsanalyser af fremtidens trafik ligger færdig senere på året.
Det mener Venstre, som vil vente på den såkaldte landstrafikmodel fra DTU - og på vurderinger af en mulig fast forbindelse over Kattegat, inden man bruger 27,5 milliarder kroner på kæmpe toginvesteringer i Danmark.
- Det er underligt, at man lægger sådan en gigantisk plan på bordet uden overhovedet at skele til de analyser, der er færdige om et halvt år. Det er et brud på den hidtidige trafikplanlægning, siger partiets trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen.
- Om et halvt år har vi alle brikker, og så kan vi lægge det store puslespil for de langsigtede investeringer på et sikkert grundlag. Med samfundsøkonomiske analyser bagved. Men det har regeringen tilsidesat.
- Det er det, som får mig til at påstå, at der reelt er tale om en politisk plan. Det virker som et holdkæft-bolsje, der er beregnet til at lukke munden på Enhedslisten og SF. I så fald er det verdenshistoriens dyreste holdkæft-bolsje, tilføjer han.
De Radikale er forundret over Venstres udmelding, som de kalder en "automatreaktion".
- Deres ordfører har lovet de samme investeringer. Så det her handler vist mest om at han skal være imod, fordi det ikke er hans parti, der har foreslået det, siger transportordfører Andreas Steenberg (R).
Han kalder Danmarks jernbaner for "håbløst gammeldaws".
- Bare tænk på IC4. Vi køber dieseltog ind som et af de eneste lande, fordi vi ikke kan køre eltog. Og vores tog kører langsommere end i andre lande. Der er behov for et løft, selvom det er dyrt, siger han.
Med regeringens togplan vil man have elektriske jernbaner på flere strækninger og indføre den såkaldte timeplan, hvor man på skinnerne skal kunne rejse mellem landets fem største byer på en time mellem hver by.
/ritzau/