Annonce
Skinner og veje

En underskrift markerede startskuddet

Daværende transportminister Carina Christensen (K) (til højre) og hendes tyske kollega Wolfgang Tiefensee underskrev 3. september 2008 den endelige traktat mellem Danmark og Tyskland om at etablere den faste forbindelse over Femern Bælt. Det var dengang, man stadig talte om en bro-forbindelse. Foto: Jens Dige/Arkiv

Daværende transportminister Carina Christensen (K) satte 3. september 2008 sin underskrift på en traktat med Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen.

LOLLAND-FALSTER 3. september 2008 underskrev daværende transportminister Carina Christensen (K) på Danmarks vegne en traktat sammen med sin tyske kollega Wolfgang Tiefensee.

Underskrifterne på traktaten omhandlede etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt, hvor en vigtig forudsætning for den faste forbindelse var en gennemgribende ombygning af den eksisterende jernbane mellem Ringsted og Femern.

Med underskrifterne blev hele processen omkring det store anlægsprojekt med tilhørende landanlæg i realiteten skudt i gang.

Klaus S. Jørgensen, projektdirektør på udbygningen af Femern-Ringsted Banen, har været med fra starten af processen, hvor den daværende Trafikstyrelse stod for det forberedende arbejde med udarbejdelse af skitser, borgermøde og høringer. Han var dengang konsulent i Banedanmark og bistod Trafikstyrelsen med teknisk viden om udbygningen af Ringsted-Femern Banen.

I 2012 blev han anlægschef, og siden november 2017 har han været projektdirektør og har dermed det overordnede ansvar for arbejdet med udbygningen af Ringsted-Femern Banen.

Udbygningen af Ringsted-Femern Banen har til formål, at passagerer i fremtiden vil kunne rejse med tog fra København til Hamborg på to og en halv time.

- Hastigheden bliver hævet fra de nuværende 120/160 kilometer i timen til 200 kilometer i timen. Sammen med den nye bane mellem København og Ringsted leverer Ringsted-Femern Banen grundlaget for flere daglige togafgange og markant kortere rejsetider for pendlere fra regionen og til fra de større byer, fortæller Klaus S. Jørgensen.

Udbygningen går i al sin enkelthed på, at der udbygges med dobbeltspor på hele den 115 kilometer lange strækning fra Ringsted til den kommende Holeby Station til et samlet budget på 9,5 milliarder kroner.

- Arbejdet med udbygningen er opdelt i to faser. Den første fase er det arbejde, som vi har udført, og som vi fortsat udfører på strækningen mellem Ringsted og Nykøbing. Anden fase er strækning fra Nykøbing til Holeby Station. Den fase er endnu ikke påbegyndt, fortæller Klaus S. Jørgensen.

Første spadestik til første fase af Ringsted-Femern Banen blev således taget i september 2014 cirka 600 meter syd for Orehoved Station på en sidevej til Gaabensevej.

Danmark og Tyskland underskrev i 2008 en traktat om at etablere en fast forbindelse over Femern Bælt og skabe en transportkorridor fra Nordeuropa til Sydeuropa. I 2009 vedtog Folketinget projekteringsloven for projektet.
Tunnelen er en del af en europæisk transportkorridor, der går fra Finland i nord til Malta i syd, og er støttet af EU-midler. EU har udpeget Femern Bælt-forbindelsen som et top-prioriteret infrastrukturprojekt i Europa, fordi forbindelsen bidrager til at binde de europæiske vækstcentre sammen.
EU-Kommissionen støtter projektet med et stort milliardbeløb inden for rammerne af det såkaldte TEN-T/CEF-program. TEN-T står for Trans-European-Transport Networks og CEF for Connecting Europe Facility. Programmet har til formål at styrke det indre marked, blandt andet gennem forbedringer af transportkorridorerne i Europa.
En vigtig forudsætning for den faste forbindelse er en gennemgribende ombygning af den eksisterende jernbane mellem Ringsted (København) - Femern Bælt (Holeby). Banedanmarks arbejde strækker sig fra Ringsted-Holeby, med undtagelse af Storstrømsbroen, som Vejdirektoratet bygger, og Femern Bælt-tunnelen, hvor Femern A/S er bygherre.
Kilde: Banedanmark

  • Daværende transportminister Carina Christensen (K) (til højre) og hendes tyske kollega Wolfgang Tiefensee underskrev 3. september 2008 den endelige traktat mellem Danmark og Tyskland om at etablere den faste forbindelse over Femern Bælt. Det var dengang, man stadig talte om en bro-forbindelse. Foto: Jens Dige/Arkiv
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Annonce
Annonce
Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Nykøbing

Jubel i Nykøbing: Nyslået Lotto-millionær

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?