Daværende transportminister Carina Christensen (K) satte 3. september 2008 sin underskrift på en traktat med Tyskland om Femern Bælt-forbindelsen.
LOLLAND-FALSTER 3. september 2008 underskrev daværende transportminister Carina Christensen (K) på Danmarks vegne en traktat sammen med sin tyske kollega Wolfgang Tiefensee.
Underskrifterne på traktaten omhandlede etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt, hvor en vigtig forudsætning for den faste forbindelse var en gennemgribende ombygning af den eksisterende jernbane mellem Ringsted og Femern.
Med underskrifterne blev hele processen omkring det store anlægsprojekt med tilhørende landanlæg i realiteten skudt i gang.
Klaus S. Jørgensen, projektdirektør på udbygningen af Femern-Ringsted Banen, har været med fra starten af processen, hvor den daværende Trafikstyrelse stod for det forberedende arbejde med udarbejdelse af skitser, borgermøde og høringer. Han var dengang konsulent i Banedanmark og bistod Trafikstyrelsen med teknisk viden om udbygningen af Ringsted-Femern Banen.
I 2012 blev han anlægschef, og siden november 2017 har han været projektdirektør og har dermed det overordnede ansvar for arbejdet med udbygningen af Ringsted-Femern Banen.
Udbygningen af Ringsted-Femern Banen har til formål, at passagerer i fremtiden vil kunne rejse med tog fra København til Hamborg på to og en halv time.
- Hastigheden bliver hævet fra de nuværende 120/160 kilometer i timen til 200 kilometer i timen. Sammen med den nye bane mellem København og Ringsted leverer Ringsted-Femern Banen grundlaget for flere daglige togafgange og markant kortere rejsetider for pendlere fra regionen og til fra de større byer, fortæller Klaus S. Jørgensen.
Udbygningen går i al sin enkelthed på, at der udbygges med dobbeltspor på hele den 115 kilometer lange strækning fra Ringsted til den kommende Holeby Station til et samlet budget på 9,5 milliarder kroner.
- Arbejdet med udbygningen er opdelt i to faser. Den første fase er det arbejde, som vi har udført, og som vi fortsat udfører på strækningen mellem Ringsted og Nykøbing. Anden fase er strækning fra Nykøbing til Holeby Station. Den fase er endnu ikke påbegyndt, fortæller Klaus S. Jørgensen.
Første spadestik til første fase af Ringsted-Femern Banen blev således taget i september 2014 cirka 600 meter syd for Orehoved Station på en sidevej til Gaabensevej.
Danmark og Tyskland underskrev i 2008 en traktat om at etablere en fast forbindelse over Femern Bælt og skabe en transportkorridor fra Nordeuropa til Sydeuropa. I 2009 vedtog Folketinget projekteringsloven for projektet.
Tunnelen er en del af en europæisk transportkorridor, der går fra Finland i nord til Malta i syd, og er støttet af EU-midler. EU har udpeget Femern Bælt-forbindelsen som et top-prioriteret infrastrukturprojekt i Europa, fordi forbindelsen bidrager til at binde de europæiske vækstcentre sammen.
EU-Kommissionen støtter projektet med et stort milliardbeløb inden for rammerne af det såkaldte TEN-T/CEF-program. TEN-T står for Trans-European-Transport Networks og CEF for Connecting Europe Facility. Programmet har til formål at styrke det indre marked, blandt andet gennem forbedringer af transportkorridorerne i Europa.
En vigtig forudsætning for den faste forbindelse er en gennemgribende ombygning af den eksisterende jernbane mellem Ringsted (København) - Femern Bælt (Holeby). Banedanmarks arbejde strækker sig fra Ringsted-Holeby, med undtagelse af Storstrømsbroen, som Vejdirektoratet bygger, og Femern Bælt-tunnelen, hvor Femern A/S er bygherre.
Kilde: Banedanmark