Annonce
Skinner og veje

Lollandsbanen kan blive testbane for japanske tog

Klokken er ved at falde i slag for Lollandsbanens tog, der formentlig kun har fire-fem års levetid tilbage. Foto: Jan Knudsen, arkivfoto

Byrådsmedlem Leo Christensen opfordrer til, at japanske producenter af elektriske tog inviteres til Lolland.

LOLLAND-FALSTER Udløbsdatoen for togene på Lollandsbanen nærmer sig. Ifølge Movia er togenes levetid beregnet til at vare til 2024 eller 2025, hvorefter de enten skal udskiftes eller "levetidsforlænges".

Mens mange andre togstrækninger elektrificeres med køreledninger, er der dog ikke umiddelbart planer om det på Lollandsbanen. Som der står i det udkast til en stor mobilitets­plan for 2020, som Movias bestyrelse for nylig har behandlet:

"Lokaltogs materiel kører i dag alene på diesel, og det er ikke samfundsøkonomisk rentabelt at elektrificere infrastrukturen på lokaltogsstrækningerne. Derfor skal andre togmaterielløsninger i spil."

Batteridrevne tog

Den alternative "togmaterielløsning" kan meget vel være batteridrevne tog, som også Lovestorm slog på tromme for i Folketidende i lørdags. Og med baggrund i Lollands gode forhold til Japan spiller byrådsmedlem Leo Christensen spiller nu et opsigtsvækkende forslag på banen:

- Vi skal benytte de rigtig gode relationer, vi har til Japan. Rigtig mange fabrikanter laver nogle gode tog - også elektriske - der kører til tiden. Dem kan vi spørge: "Har I brug for en europæisk testbane?", foreslår han.

Leo Christensen vurderer nemlig, at de japanske togproducenter gerne vil have foden indenfor på det europæiske marked, men at det ikke er så let for dem. Derfor kan Lolland blive et brohoved for dem, og med de mange, mange gensidige besøg, der har været mellem Lolland og Japan, er jorden gødet for et sådant samarbejde.

- Det er kun et spørgsmål om at tage gevinsten hjem fra den investering, vi har lavet ved at rejse derud og tilbage så mange gange. Det er derfor, jeg siger, at vi skal prøve at snakke med dem. De kender vores historie og os og har et behov for at komme ind i EU, men vil blive afvist af alle de store lande, som selv producerer tog - England, Italien, Frankrig, Tyskland. De vil ikke lukke dem ind, men vi kunne gøre det, siger han.

Leo Christensen påpeger, at Lolland kan være interessant for eltogs-producenter, fordi her produceres en masse grøn strøm.

- Det vil være en perfekt strækning at køre på, siger han og nævner, at Mitsubishi Heavy Industries - som er partner med Vestas på vingefabrikken i Nakskov - også producerer tog og derfor kunne være en af de producenter, det kan være værd at række ud til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi kender japanerne

Og med den lokale journalist Tomoko Kitamura Nielsen, der har arrangeret en masse japaneres besøg på Lolland, og med Lollands gode forhold til den danske ambassade i Japan, står en masse døre åbne, vurderer han.

- Forretning er 20 procent know how og 80 procent know who, og vi kender japanerne. Tomoko kan få vores folk ind at snakke med de rigtige mennesker. Så tag fat i Business Lolland-Falster og Tomoko og ambassaden og andre, lyder opfordringen fra Leo Christensen.

  • Klokken er ved at falde i slag for Lollandsbanens tog, der formentlig kun har fire-fem års levetid tilbage. Foto: Jan Knudsen, arkivfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle