Det danske ingeniørfirma skal hjælpe i ny fase af byggeriet.
STORSTRØMMEN Det danske ingeniørfirma Rambøll Danmark A/S er blevet koblet på arbejdet med at få bygget den nye Storstrømsbro mellem Falster og Masnedø.
Det er byggeriets hovedentreprenør, Storstrøm Bridge Joint Venture (SBJV), der har bedt Rambøll om at træde ind og være med i arbejdet.
- Vi kender Rambøll som en seriøs og dygtig virksomhed fra deres tidligere arbejde på projektet, og det var derfor et naturligt valg at bede Rambøll om at tilføre ekstra kapacitet.
- Rambølls team er allerede begyndt arbejdet på projektet, og vil være centrale i at fremskynde leveringen af detailprojektet af størstedelen af broprojektet inklusive skråstagskonstruktionen. Jeg er overbevist om, at Rambøll vil have en øjeblikkelig positiv indvirkning på projektet, og vil gavne vores overordnede bestræbelser på at mindske eventuelle negative virkninger af covid-19, siger Emanuele Lancellotti, der er projektleder for SBJV, i en pressemeddelelse.
Byggeri bliver synligt
Byggeriet af broen er nu ved at nå til den fase, hvor det for alvor bliver synligt for menigmand, at man er ved at bygge en bro.
- Landanlæggene er på plads, og nu kommer tingene snart op over vand og henover land. Vi er desværre blevet en lille smule forsinkede på grund af den megen regn sidste år og sidenhen coronaen. Det er mange småting, som tager længere tid, blandt andet har vi manglet en støbeform, som skulle komme fra Kina, fortæller Christian Lemvigh, kommunikationsrådgiver hos SBJV.
- Men nu strammer vi bardunerne og får tilført lidt ekstra ingeniørkraft, så vi kan sætte fuld damp på, og Rambøll er jo et dansk firma og kender de danske forhold, tilføjer han.
Hos Rambøll er man glade for at være med på Storstrømsbro-byggeriet.
- At arbejde på et projekt af denne skala og betydning er et privilegium. Vi arbejder allerede tæt sammen med SBJV for at optimere projektets levering, siger Lars Thorbek, direktør for Rambølls afdeling for internationale broer og tunneler, i pressemeddelelsen fra SBJV.
Efter planen skal den nye Storstrømsbro være klar til biltrafik i 2022 og til togtrafik året efter.
Broen bliver cirka fire kilometer lang og får en tosporet landevej og en tosporet elektrificeret jernbane samt en gang- og cykelsti. Den samlede pris for byggeriet ventes at løbe op i cirka 4,1 milliard kroner.