Annonce
Skinner og veje

Striden om broklappen skal afgøres af Folketinget

Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør for Sund & Bælt Holding A/S, er indstillet på at fortsætte dialogen med Guldborgsund Kommune. Foto: David Arnholm

- Vi respekterer, at borgmesteren er ærgerlig, men bliver alligevel nødt til at forholde os til realiteterne, siger Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen

NYKØBING Banedanmarks og Sund & Bælts ønske om at ændre projektet for Frederik IX's Bro til en bro uden klap vil lande på transportminister Benny Engelbrechts (S) bord. Dermed bliver det en politisk beslutning, der afgør, om kommunens og lystsejlernes ønske om fri passage på vandet skal vige for Banedanmarks ønske om en sikker forbindelse for togene.

Det er det sidste, der har fået Sund & Bælt til at beslutte sig for at gå efter en model uden broklapper - trods protester fra Guldborgsund Kommune med borgmester John Brædder i spidsen.

- Vi respekterer, at borgmesteren er ærgerlig, men bliver alligevel nødt til at forholde os til realiteterne, siger Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen.

- Vi tager jernbanesikkerheden og vores evne til at kunne levere på de projekter, vi har ansvaret for, ekstremt seriøst. Banedanmark og Sund & Bælt er bekymrede for de risici, der er forbundet med at konstruere og drive en elektrificeret klapbro med højspændingsledninger til en transeuropæisk højhastighedsjernbane, der skal være forbindelsesled mellem Skandinavien og Europa, uddyber han.

Lang bremselængde

Mikkel Hemmingsen nævner i den forbindelse, at de godstog, der skal køre på banen, og som vil have en længde på op til 1.000 meter, skal kunne passere sikkert over Guldborgsund - og at de vil have en bremselængde, der også er på omkring 1.000 meter.

I den forbindelse er Banedanmark bekymret for, om der kan laves en driftssikker løsning, der ikke skaber forstyrrelser i jernbanetrafikken regionalt, nationalt og internationalt.

- Det vil være en stor teknisk udfordring dels at anlægge en ny elektrificeret klapbro og dels at elektrificere den eksisterende klapbro. For at imødegå de tekniske og driftsmæssige risici vælger vi at forholde os til problematikken på forkant. Derfor vil Banedanmark og Sund & Bælt indstille til Transport- og Boligministeriet at ændre det oprindelige koncept med en klapbro til en fast bro, siger Mikkel Hemmingsen.

I de kommende år skal der ske en opgradering af jernbaneforbindelsen mellem København og Hamborg via den kommende faste forbindelse under Femern Bælt.
Arbejderne med opgraderingen af jernbanen i Danmark udføres i henhold til anlægsloven for Femern Bælt-projektet, lov nummer 575 af 4. maj 2015.
Arbejderne finansieres af A/S Femern Landanlæg og udføres med Banedanmark som bygherre.
Som en del af anlægsarbejderne skal jernbanen på Falster og Lolland udvides fra ét til to spor, og i den forbindelse skal der etableres en ekstra bro over Guldborgsund parallelt med den nuværende Kong Frederik IX's Bro.
Så sent som for to måneder siden bekræftede Femern Landanlæg, at den nye bro skal være en klapbro, men nu har Sund & Bælt ændret mening.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Giver mindre larm

Han tilføjer, at en fast bro har den fordel for lokalområdet, at den vil være mere støjsvag - en ting, der vil hænge godt sammen med kommunens planer om Nykøbing Ø, vurderer han.

Som omtalt i Folketidende i går kræver John Brædder et møde med Banedanmark og Sund & Bælt, og det krav er Mikkel Hemmingsen indstillet på at imødekomme.

- Det er naturligvis hensigten at forblive i dialog med kommunen om den videre proces i forbindelse med foreslåede ændring af klapbroen til en fast bro, siger han.

  • Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør for Sund & Bælt Holding A/S, er indstillet på at fortsætte dialogen med Guldborgsund Kommune. Foto: David Arnholm
Annonce
Annonce
Annonce
Dølle

12 Dølle-gæster måtte have hjælp: Fire bragt til sygehuset

Maribo

Frygter kolde radiatorer: Umuligt at levere nok varme

112

Helikopter måtte redde mand til havs

Lolland

Flest i landet: Så mange dumper dansk og matematik på Lolland

Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Guldborgsund

Hhx-elever til gallafest: Se de flotte ankomster

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle