Annonce
Skinner og veje

Transportminister skeptisk over for det fremskudte færgeleje

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har nu besvaret det brev, han fik fra fire lokale borgmestre. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Fire lokale borgmestre skrev brev til transportministeren. Nu har han svaret,

men ikke så imødekommende, som borgmestrene havde håbet.

LOLLAND Transportminister Benny Engelbrecht (S) er langt fra så begejstret for planen om et fremskudt færgeleje ved Tårs, som de lokale borgmestre. Det skinner igennem i det svar, han har skrevet til borgmestrene for Guldborgsund, Lolland, Langeland og Svendborg kommuner.

I lyset af corona-krisen skrev de for tre uger siden til ministeren med et forslag om at igangsætte en opgradering af Rute 9 samt det fremskudte færgeleje, der kan reducere sejltiden på Spodsbjerg-Tårs-overfarten. Det ville kunne være med til at afbøde en krise med stigende arbejdsløshed, foreslog borgmestrene.

Men projektet med det fremskudte færgeleje er slet ikke klar til, at spaden kommer i jorden, påpeger Benny Engelbrecht.

- Fremrykning af offentlige anlægsprojekter som for eksempel veje og jernbaner kan (...) hjælpe med at holde hånden under dansk økonomi, hvis projekterne er klar til det. Den bedste effekt fås naturligvis der, hvor projektet er klar til at "gå i jorden". Med hensyn til jeres forslag vil der være en række forudsætninger, der først skal på plads, herunder at der, som I er inde på i brevet, ikke er foretaget VVM-undersøgelse, skriver han.

Flere problemer

Men det er ikke det eneste problem med borgmestrenes ønske.

- Analysen af fremskudt havn ved Tårs fra 2018 viste, at der er miljø- og sejlads-mæssige udfordringer forbundet med projektet. Det drejer sig både om blokering af vandgennemstrømningen i Langelandsbæltet og betydelige udfordringer ved indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn som følge af vanskelige strømforhold, skriver ministeren og fortsætter:

- Analysen viste tilmed, at ingen af de undersøgte løsninger var samfundsøkonomisk rentable med en renter på under fire procent. Desuden vil der være udfordringer forbundet med at servicere cyklister på overfarten, såfremt der anlægges en fremskudt havn, som enten kræver ekstra midler til anlæg af cykelsti eller en shuttlebus, argumenterer Benny Engelbrecht.

Og heller ikke borgmestrenes ønske om at sætte gang i opgraderingen af Rute 9 kan han opfylde.

- Vedrørende opgradering af Rute 9 var det som bekendt en del af den tidligere regerings investeringsplan, som der beklageligvis ikke længere er flertal for. Det er min klare ambition, at de kommende infrastrukturinvesteringer skal forhandles bredt i Folketinget for at danne rammerne for en langsigtet aftale. Såfremt der måtte være politisk flertal for at opgradere Rute 9, vil et første nødvendigt skridt være at foretage nye undersøgelser, skriver han - uden at gå i dybden med, at der ville være flertal for den tidligere regerings investeringsplan, hvis den nuværende regering støttede den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Overvejer nyt brev

Benny Engelsbrechts svar var selvsagt ikke, som de fire borgmestre havde håbet. Invendingen om, at der mangler en vvm-redegørelse, har Lolland Kommunes borgmester, Holger Schou Rasmussen (S), dog respekt for.

- Det kan jeg sagtens følge. Skal projektet afbøde corona-krisen, skal der være en vvm, siger han.

Problemet er ministerens andre anker.

- Han får nævnt de her undersøgelser og ting i rapporten på en meget firkantet måde. Det stemmer ikke helt overens, synes Holger Schou Rasmussen.

Han bebuder, at borgmestrene nu vil overveje at sende et svar til Benny Engelbrecht og forsøge at imødegå hans invendinger - eksempelvis den om de samfundsøkonomiske gevinster ved færgelejet.

De beregninger ville nemlig være mere positive, hvis ikke taksterne på Storebæltsbroen var sat ned, uden at færgebilletternes pris fulgte med ned, påpeger borgmesteren.

  • Transportminister Benny Engelbrecht (S) har nu besvaret det brev, han fik fra fire lokale borgmestre. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Legendarisk kromutter: - Jeg har absolut ingen planer om at stoppe

Dølle

Sådan gik det: Dølle-formandens dom over et uforudsigeligt marked

Guldborgsund

Gert gennemførte sit monster-projekt

Vejret

DMI: Mandag bliver våd, men så kommer forårssolen

Dølle

Galningen fra Give har en Dølle-brandert på ønskelisten

Dølle

Benhårde Berit trods stenkast: Det er jeg altså ikke bange for

Guldborgsund

Musiker og komponist Peter Abrahamsen er død

Guldborgsund

Koster 26 millioner årligt: - Det er åbenlyst uretfærdigt

Indland

DSB varsler forsinkelser og aflyste tog mandag morgen

Indland

Notat afslører stor forskel på adgang til behandling med ny kræftmedicin

Kultur

Grøn melder udsolgt i halvdelen af årets koncertbyer

Lolland

Så er foråret skudt i gang

Dølle

Anemone havde styr på fars prutter: Tyven var Preben Pølsesnak

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Annonce
Annonce
Dølle

Regn skabte smat på pladsen - men nu skinner solen igen

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Næsten historisk: - En af de dage med allerflest i teltet

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?