Det danske fodboldlandshold mister hovedsponsorerne Arla og Dong Energy, som stopper efter EM næste år.
Mælk på maven af de bedste danske fodboldspillere er efter 25 år snart fortid.
De to hovedsponsorer for det danske fodboldlandshold, Arla og Dong Energy, har valgt at stoppe samarbejdet med det danske landshold efter EM i Polen og Ukraine næste år.
De to selskabers aftale med landsholdet løb egentlig til og med VM i Brasilien i 2014, men Arla og Dong har uafhængigt af hinanden valgt at gøre brug af en klausul i kontrakterne med Dansk Boldspil-Union (DBU) om at opsige sponsoratet.
- Arla og Dong Energy har benyttet en klausul i deres nuværende aftaler, som gav dem indtil 1. september til at meddele DBU, hvis de mod forventning ønskede at opsige aftalerne før tid og tidligst næste sommer, skriver DBU i en pressemeddelelse.
Med opsigelserne står DBU til at miste 7,5 millioner kroner årligt fra hver af de to selskaber.
Generalsekretær i DBU, Jim Stjerne Hansen, ser det som en fordel, at de to sponsorer vælger at indstille samarbejdet med DBU på det samme tidspunkt.
Det betyder, at der kan laves aftaler med en eller flere nye hovedsponsorer, og generalsekretæren regner med, at der snart kan præsenteres en ny sponsor til det danske landshold.
- I forbindelse med forhandlingerne med Arla og Dong Energy i efteråret 2009 havde vi samtaler med andre virksomheder. Og denne gang har vi allerede haft en detaljeret dialog med en potentiel ny sponsor, og har aftalt møde igen i nær fremtid.
- Og når nu nyheden, om at sponsoratet bliver ledigt fra næste sommer, kommer til erhvervslivets kendskab, har jeg en formodning om, at der vil komme flere interesserede på banen, siger Jim Stjerne Hansen i pressemeddelelsen.
Arla og Dong Energy har været sponsorer for det danske landshold i henholdsvis 25 og 8 år. De to virksomheder har været fælles hovedsponsor siden 2004.
/ritzau/