Det danske Counter-Strike-hold Astralis dominerede i 2018, 2019 og dele af 2020 den internationale scene i computerskydespillet.
Flere udskiftninger på holdet har dulmet succesfrekvensen de seneste par år. Senest røg holdet tidligt ud af årets første majorturnering i Antwerpen i det indledende gruppespil. Holdet sluttede altså uden for top-16.
Noget af en bet for de firfoldige majorvindere, men det er i disse tider, at Astralis' satsning inden for andre spil skal sørge for resultaterne for organisationen.
Kort efter Counter-Strike-holdet skuffede i Antwerpen sørgede Astralis' hold i spillet Rainbow Six, som også er et taktisk skydespil, for lidt oprejsning. Holdet nåede overraskende frem til finalen i majorturneringen i spillet.
- Vi ville selvfølgelig gerne have præsteret noget lignende med vores Counter-Strike hold, men når vi nu ikke fik det, vi kom efter i Antwerpen, er det meget tilfredsstillende, at vi kan præstere i andre turneringer, siger sportsdirektør Kasper Hvidt.
- En del af filosofien i Astralis er at have dygtige hold og spillere i nogle af de største spil og turneringer, så selv om vi altid gerne vil vinde det hele, er det meget opløftende at se vores nye hold præstere så godt.
- Vi lancerede holdet sidste efterår, og at nå finalen i vores første major nogensinde er en kæmpe præstation, der lover godt for fremtiden.
I præmiepuljen ved majoren var der 3,5 millioner kroner, som Astralis' Rainbow Six-hold snuppede de 550.000 kroner af med andenpladsen.
Det overraskende resultat kan være med til at smitte af på resten af holdene i organisationen, mener Kasper Hvidt.
- Som i al anden sport kan det gå op og ned for de enkelte hold, men her er der hele tiden nye turneringer og nye titler på spil, og der er altid stor opmærksomhed på alle resultater.
- Det giver noget at lave og en masse god energi i hele organisationen, lyder det fra Hvidt.
Astralis har hold i spillene Counter-Strike, Rainbow Six, League of Legends, mens man har en enkelt spiller i hver af spillene Fifa og Fortnite.
/ritzau/