Danske Bank bliver fra 1. januar 2012 og fire et halvt år frem hovedsponsor for det danske fodboldlandshold.
Danske Bank bliver ny hovedsponsor for Dansk Boldspil-Union (DBU) og fodboldlandsholdet.
Banken træder til fra 1. januar 2012, hvor den erstatter Arla og Dong Energy, som stopper som hovedsponsorer.
Det nye hovedsponsorat gælder for fire et halvt år, hvilket betyder to kvalifikationsturneringer og potentielt tre slutrunder.
Arla og Dongs aftale med landsholdet løb egentlig til og med VM i Brasilien i 2014, men virksomhederne valgte uafhængigt af hinanden i sidste måned at gøre brug af en klausul i kontrakterne med DBU om at opsige sponsoratet.
Med opsigelserne mister DBU 7,5 millioner kroner årligt fra hver af de to selskaber. Danske Bank overtager hovedsponsoratet for en samlet pris på 16 millioner kroner om året.
- Danske Bank har toppet listen over virksomheder, som vi på et tidspunkt gerne ville have ind over hovedsponsoratet for landsholdet. Vi talte allerede sammen for to år siden, da vi sidst forlængede med Arla og Dong Energy.
- Det er derfor et grundigt gennemtænkt partnerskab, vi her har indgået, siger DBU's generalsekretær, Jim Stjerne Hansen, til unionens hjemmeside.
Arla og Dong Energy har været sponsorer for det danske landshold i henholdsvis 25 og 8 år. De to virksomheder har været fælles hovedsponsor siden 2004.
På fredag møder landsholdet Cypern på udebane i EM-kvalifikationen, mens det fire dage senere gælder Portugal i Parken.
Hvis Danmark vinder begge kampe, eller hvis resultaterne flasker sig på anden vis, kvalificerer Morten Olsens mandskab sig til næste sommers EM-slutrunde i Polen og Ukraine, hvor Danske Banks logo altså vil være at finde på spillertrøjerne.
/ritzau/