De olympiske lege får lørdag bestemt sin værtsby for 2020. Det er Tokyo, Istanbul og Madrid, der konkurrerer om at blive vært.
Alle tre har politiske, samfundsmæssige og økonomiske udfordringer, fortæller Katrine Østergaard, forskningsassistent med fokus på OL og strategisk byplanlægning ved Center for Byplanlægning.
- Det er en enorm kraftpræstation at holde et OL, og der er mange faktorer som landets økonomiske situation, politik og de bagvedliggende intentioner, som afgør, hvem der bliver valgt som værtsby, siger hun.
Tokyo har før haft OL-værtsskabet, nemlig i 1964. Men forrige uges læk af radioaktivt vand fra det ødelagte atomkraftværk Fukushima, omkring 200 kilometer fra Tokyo, har udløst bekymringer omkring sikkerheden.
Chef for Tokyos bud, Tsunekazu Takeda, siger, at ulykken på Fukushima ikke vil udgøre en risiko for OL-deltagere og -tilskuere. Legene vil derimod løfte Japan efter jordskælvet og tsunamien i 2011.
- Der er en ny tendens til, at man i lige så høj grad ser på de immaterielle og ikke de fysiske konsekvenser af et OL, som de mere synlige konsekvenser.
- Værtsbyens befolkning får en stolthed af, at hele verden er kommet til byen, hvilket kan være en vigtig årsag til at ville være værtsby, siger Katrine Østergaard.
Istanbul, som binder Asien og Europa sammen, ses af mange som en stærk kandidat. Finder legene sted i Istanbul, bliver det første gang i et muslimsk land.
Men demonstrationer mod regeringen, hvor politifolk sprøjtede tåregas mod demonstranterne, har kastet et dårligt lys over byen.
Derudover er en anden bekymring for Istanbul en lang række dopingsager, som har fældet 32 atleter. Og ikke nok med det, så grænser landet op til borgerkrigshærgede Syrien.
Trods udfordringerne tror sportsminister Suat Kilic på, at det vil lykkes at vinde.
- Med den tyrkiske ungdoms entusiasme og vores sportsmænd og -kvinders drømme, er der en stemme inden i mig, der siger, at det vil ske denne gang, siger Kilic.
Også Spanien har udfordringer og står over for dybe økonomiske problemer, men prøver at vende netop dét til noget positivt i forsøget på at overtale den internationale olympiske komité (IOC) til, at Madrid skal være værtsby.
- Alt taget i betragtning er det nu, at Spanien har brug for et boost, og det her er en fantastisk mulighed, siger Veronica Molina Perez-Tome, marketingchef for sportskæden Marca Sports Cafe.
Katrine Østergaard mener ikke, at man skal regne med, at OL altid vil give byen et varigt boost. Budgetterne holder aldrig, og ofte må de dårligst stillede betale, når der bliver skåret i goderne til dem, for at få råd til begivenheden.
Madrid håber dog på, at tredje gang er lykkens gang, efter at være blevet valgt fra i 2012 og 2016. Infrastrukturen er blevet forbedret og 80 procent af de lokaliteter, som skal bruges i forbindelse med OL, er allerede på plads.
Lørdag aften mellem klokken 22 og 22.30 dansk tid bliver det offentliggjort, hvem der får værtskabet.
/ritzau/Reuters