Real Madrid og Manchester United spiller i de to trøjer, der bliver solgt flest af på verdensplan med 1,4 millioner hver om året.
Fodboldtrøjer er blevet en milliardforretning for de allerstørste fodboldklubber i Europa, der indgår større og større sponsoraftaler med tøjproducenter som Nike, Adidas og Puma med god hjælp fra stjerner som Cristiano Ronaldo og Wayne Rooney.
- Stjerner med mange fans gør det lettere for klubberne at presse tøjsponsorerne.
- Jo mere eksponering, der kommer på en klub, jo mere værdi har det for tøjsponsoren, og jo flere trøjer, der bliver solgt, jo bedre, siger sportsøkonom Kenneth Cortsen.
- At Real Madrid har Cristiano Ronaldo er en stor styrke, og det bliver også reflekteret i lønnen og de enorme frikøbsklausuler.
- Paris Saint-Germain har vist interesse for ham, men Ronaldo har angiveligt en frikøbsklausul på 7,5 milliarder kroner, så det bliver dyrt at købe ham, selv om PSG er blevet en rig klub, fortæller Cortsen med henvisning til den franske hovedstadsklub.
Tyske Adidas og amerikanske Nike er aktuelt de to største tøjproducenter i international fodbold med en omsætning på otte-ni milliarder kroner hver - alene i fodboldtrøjer.
Real Madrid har lige nu den bedste sponsoraftale af alle klubber og tjener op imod 300 millioner kroner om året på en aftale med Adidas. Den aftale kan blive overgået i februar, når Manchester United skal genforhandle sin aftale med Nike.
- Man forventer, at United kan presse Nike yderligere. Reals aftale med Adidas brød nogle barrierer for, hvad man tidligere har set, og derfor tror man, at United kan lave en aftale, der er endnu større.
- United er et kæmpemæssigt, globalt brand, og det er Premier League også. United er også videre i Champions League, de har individuelle stjerner og utrolig mange fans, siger Kenneth Cortsen.
En af de metoder, der bliver brugt til at holde gang i trøjesalget, er de mange nye kollektioner og forskellige hjemme- og udebanetrøjer.
- Det er meget strategisk fra firmaernes side. Mange klubber har mange fans og en del hardcore fans - eller store sportsforbrugere - der følger deres hold i tykt og tyndt
- De forbruger merchandise, så når der kommer en ny spillertrøje, skal de have den. Man skaber hele tiden noget nyt, siger Kenneth Cortsen.
/ritzau/