Annonce
Sport

Real Madrid og United-trøjer sælger mest i verden

Real Madrid og Manchester United spiller i de to trøjer, der bliver solgt flest af på verdensplan med 1,4 millioner hver om året.

Fodboldtrøjer er blevet en milliardforretning for de allerstørste fodboldklubber i Europa, der indgår større og større sponsoraftaler med tøjproducenter som Nike, Adidas og Puma med god hjælp fra stjerner som Cristiano Ronaldo og Wayne Rooney.

- Stjerner med mange fans gør det lettere for klubberne at presse tøjsponsorerne.

- Jo mere eksponering, der kommer på en klub, jo mere værdi har det for tøjsponsoren, og jo flere trøjer, der bliver solgt, jo bedre, siger sportsøkonom Kenneth Cortsen.

- At Real Madrid har Cristiano Ronaldo er en stor styrke, og det bliver også reflekteret i lønnen og de enorme frikøbsklausuler.

- Paris Saint-Germain har vist interesse for ham, men Ronaldo har angiveligt en frikøbsklausul på 7,5 milliarder kroner, så det bliver dyrt at købe ham, selv om PSG er blevet en rig klub, fortæller Cortsen med henvisning til den franske hovedstadsklub.

Tyske Adidas og amerikanske Nike er aktuelt de to største tøjproducenter i international fodbold med en omsætning på otte-ni milliarder kroner hver - alene i fodboldtrøjer.

Real Madrid har lige nu den bedste sponsoraftale af alle klubber og tjener op imod 300 millioner kroner om året på en aftale med Adidas. Den aftale kan blive overgået i februar, når Manchester United skal genforhandle sin aftale med Nike.

- Man forventer, at United kan presse Nike yderligere. Reals aftale med Adidas brød nogle barrierer for, hvad man tidligere har set, og derfor tror man, at United kan lave en aftale, der er endnu større.

- United er et kæmpemæssigt, globalt brand, og det er Premier League også. United er også videre i Champions League, de har individuelle stjerner og utrolig mange fans, siger Kenneth Cortsen.

En af de metoder, der bliver brugt til at holde gang i trøjesalget, er de mange nye kollektioner og forskellige hjemme- og udebanetrøjer.

- Det er meget strategisk fra firmaernes side. Mange klubber har mange fans og en del hardcore fans - eller store sportsforbrugere - der følger deres hold i tykt og tyndt

- De forbruger merchandise, så når der kommer en ny spillertrøje, skal de have den. Man skaber hele tiden noget nyt, siger Kenneth Cortsen.

/ritzau/

Annonce
Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Får kæmpebeløb til særlig have: - Jeg troede dårligt mine egne øjne

Lolland

3.900 besøgte Whitsun: Nu er regnskabet gjort op

Lokal nyt

Glæder sig over flere penge til vanskeligt stillede kommuner

Indland

Færre strande får blåt flag - ny ordning vinder indpas

Guldborgsund

Usikkerhed om omdiskuteret præstegård: Køber er sprunget fra

Madens Folkemøde

Kendt forfatter på lollandsk mad-mission

Guldborgsund

Lokale projekter får millioner fra fond: - Vi er meget glade og beærede

Lokal nyt

Glad formand: - Det er noget, jeg virkelig har kæmpet for i mange år

Madens Folkemøde

Ø-formand ”scoutede” på folkemøde

Indland

Danmark skal gøre kræftkampen kunstigt intelligent

Lokal nyt

Ny aftale sikrer over to milliarder kroner mere til sundhed

112

Brand i Næstved sender ikke længere røg ind over beboelsesområde

Vejret

Nu er sommeren her: Så varmt bliver det på LF

Sport

Slagen NFC-spiller: - Det er en hård omgang

Guldborgsund

Frank fra Kastaniegaarden til topmøde

Annonce
Annonce
Maribo

Renoveringskapløb: Flere huse ramt af råd

112

Bagagen lugtede mistænkeligt - og det var der en grund til

Guldborgsund

Simon Hansen ser tabte forældre

Guldborgsund

Nyt samarbejde? Kan ikke sige så meget konkret endnu

Sport

Nye tørre tæsk til chanceløse Nykøbing FC

Maribo

Karen Margrethe druknede i vandmasserne

Sport

Efter tre nederlag i træk: - Vi tager til Roskilde for at få noget med hjem