Annonce
Sport

Retten giver Power medhold: Reklamer krænkede ikke DBU

DBU fik ikke medhold i størstedelen af sagen ved Sø- og Handelsretten. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Powers reklamer i forbindelse med EM i 2021 brød ikke markedsføringsloven, mener domstol.

Tre reklamer, som elektronikgiganten Power bragte i forbindelse med EM-slutrunden i fodbold i 2021, krænkede ikke Dansk Boldspil-Unions (DBU) rettigheder efter markedsføringsloven.

Det fremgår af en dom, som Sø- og Handelsretten har lagt på sin hjemmeside.

I reklamerne viste Power et billede af en fodboldspiller i en orange fodboldtrøje og brugte ordet "fodboldfest".

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig udloddede virksomheden billetter til Danmarks kamp mod Finland i gruppespillet. Billetter, som Power havde fået af hvidevareselskabet Gorenje, der var officiel sponsor for turneringen.

DBU mente, at markedsføringen var en krænkelse af DBU's egne kommercielle rettigheder, men retten var uenig.

Selv om reklamerne kunne skabe association til det danske fodboldlandshold, var den ikke tilstrækkelig stærk til, at der efter Sø- og Handelsrettens vurdering var tale om kommerciel udnyttelse af landsholdet.

Desuden påpeges det i dommen, at der ikke anvendes nuværende eller tidligere landsholdsspillere, og at den primært orange trøje ikke er for tæt på landsholdets rød-hvide trøje.

- Retten finder på den baggrund, at de omtvistede reklamer ikke hverken direkte eller indirekte indeholder en reference eller skaber en så tydelig konkret association til det danske landshold, at dette er i strid med god markedsføringsskik, jævnfør markedsføringslovens paragraf 3, lyder det i dommen.

DBU havde krævet en million kroner fra Power, men det bliver ikke aktuelt.

Sagen, der var anlagt af Power, indbefattede også en påstand om, at DBU's daværende kommercielle direktør, Ronnie Hansen, skulle have handlet i strid med loven med påstande om Powers markedsføringsstrategi i radioprogrammet "Radio4 Morgen" i 2021.

Her sagde han blandt andet, at Power var "notorisk kendt for at gå lige til grænsen også lidt over, når det kommer til markedsføring".

Sø- og Handelsretten fandt ikke grundlag for, at det var i strid med loven, og her fik Power altså ikke medhold.

Som konsekvens af dommen skal DBU betale 50.750 kroner i sagsomkostninger, mens Power må punge ud med 10.000 kroner.

/ritzau/

  • Fodboldens Hus i Brøndby. DBU logo
    DBU fik ikke medhold i størstedelen af sagen ved Sø- og Handelsretten. (Arkivfoto). Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Annonce
Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lolland

Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Skole

Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Annonce
Annonce
Sport

Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Rødby

Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder