Annonce
Sport

Ryttere frygter for sikkerheden i danske cykelløb

Det er ikke altid at muligt at ensrette ruterne i de danske eliteløb. Det skaber ofte farlige situationer, mener ryttere. DCU arbejder på at skabe sikrere rammer. (Genrefoto). Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Farlige situationer opstår i danske cykelløb, når ruter ikke er ensrettede. DCU erkender, at der er problemer.

Som cykelrytter på de danske landeveje er det ikke altid konkurrenterne, man skal holde skarpest øje med.

Når den tidligere World Tour-rytter Rasmus Byriel Iversen kører de danske eliteløb, tager han ikke længere chancer af frygt for konsekvenserne.

Tanken om, at det kan gå galt, begyndte at strejfe ham i 2014, da kollegaen Mads Herschend i et løb for den danske A-klasse kørte frontalt ind i en bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Han var i alvorlig livsfare. Men trods tre hjerneblødninger, en brækket ryg og fem dage i kunstig koma kom han sig.

- Det var første gang, at det gik op for mig, at det var farligt. Indtil da var det bare et vilkår, forklarer Rasmus Byriel, som i dag kører for det mindre hold Team Herning CK Elite.

Flere ryttere peger på en række problemer med sikkerheden i de danske eliteløb for amatørhold. Mest centralt står udfordringen med at ensrette vejene i Danmark.

I en del af løbene må rytterne kun køre i den ene side af vejen, mens biler, busser og motorcykler kan komme kørende i den anden.

Det er med til at skabe farlige situationer, mener Johan Price-Pejtersen, der til daglig kører på højeste niveau for Bahrain Victorious.

- Der er et grundlæggende problem med sikkerheden, som rytterne bliver præsenteret for, siger han.

- Det skulle forestille at være et sted, hvor man frit kan køre cykelløb, og i en ideel verden burde man ikke se trafikale hindringer som et problem. Faktum er, at det ikke forholder sig sådan, siger U23-verdensmesteren i enkeltstart.

Problemerne begrænser sig dog ikke kun til den modkørende trafik ifølge de danske ryttere.

De efterlyser flere ressourcer fra politiet, flere race marshalls i løbene og flere beføjelser til frivillige, der forsøger at bane vejen for feltet og holde biler væk fra ruten.

På ledelsesgangene i Danmarks Cykle Union (DCU) overvejer man, hvordan man kan gribe ind for at skabe mere trygge rammer.

I første omgang håber man, at en ny sikkerhedsprotokol kan være svaret på en del af udfordringerne.

Unionen efterspørger mere politi og hjælp fra Hjemmeværnet, og man trykker på de politiske knapper for at få myndighederne til at prioritere det højere.

Men DCU er også selv i færd med at højne sikkerheden, garanterer direktør Martin Elleberg Petersen.

En sikkerhedskonsulent er ved at blive ansat, og man forsøger at klæde klubberne bedre på til at stå for løbene.

- Jeg synes ikke, at rytterne har uret. Det er helt sikkert en faktor, at sikkerheden i danske cykelløb er - ikke dårlig, men den kan blive bedre. Det bliver sværere og sværere at arrangere cykelløb, så de er sikre, siger han.

I DCU's Sjællands-distrikt kan problemerne mærkes, beretter formand Morten Anderson.

Han peger på mere biltrafik, mindre støtte fra myndigheder og dyrere trafikofficials som årsager til, at sikkerheden ikke er optimal.

- Det er på et niveau, hvor vi er nødt til at overveje, om vi skal køre cykelløb hver weekend på den måde, som vi gør lige nu.

- Jeg vil hellere afholde langt færre cykelløb, hvor vi får alle ønsker opfyldt i forhold til at højne sikkerheden. Det er vigtigere, at vi afholder sikrere cykelløb, end at vi afholder mange cykelløb, forklarer Anderson.

Martin Elleberg afviser, at det kan komme på tale at sløjfe alle løb, hvor modkørende trafik kan lure.

- Hvis vi ikke kan afholde de løb, kan vi godt lukke cykelsporten ned. Det er ganske få ruter, der bliver ensrettet hele vejen rundt. Og så er det jo sådan, at når man kører cykelløb, skal man overholde færdselsloven, lyder det fra DCU-direktøren.

/ritzau/

  • PostNord Danmark Rundt 2019, 1. etape: Silkeborg - Silkeborg 170 km.
    Det er ikke altid at muligt at ensrette ruterne i de danske eliteløb. Det skaber ofte farlige situationer, mener ryttere. DCU arbejder på at skabe sikrere rammer. (Genrefoto). Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Annonce
Annonce
Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Guldborgsund

Øretæver i luften: Kærestestrid endte galt

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Lolland

Festivaltriumf på Lolland: Billetsalget boomer

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Skole

Sidste skoledag uden fadæser: Fans, karameller og love

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Sport

Flere tusinde børn indtager byen: - Det er rekord i år

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Annonce
Annonce
Rødby

Lukker Netto i en måned: Men giver kunderne unik mulighed

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

Guldborgsund

Sidste skoledag løb løbsk: Bar røv til politiet

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder