Udenlandske bookmakere vil snart være at finde på maven af to-tre topklubber i Superligaen, vurderer ekspert.
Profiler som Brøndbys Dennis Rommedahl eller AGF's Martin Jørgensen kan inden længe blive omvandrende reklamesøjler for bookmakere.
Med EU-Kommissionens ja til, at Danmark kan vedtage en lov om at liberalisere spilmarkedet, så er det bare et spørgsmål om tid, før en dansk klub render rundt med et bookmaker-navn på maven, lyder vurderingen.
- Jeg tror, der vil være to-tre danske fodboldklubber, der får en spiludbyder som hovedsponsor på trøjen, siger Thomas Klærke, der er direktør i konsulentfirmaet Sponsorpeople.
Han sætter gerne navn på de klubber, som udenlandske spilfirmaer kan se som oplagte platforme at reklamere på, når loven sandsynligvis træder i kraft 1. januar.
- FCK forlængede for nylig aftalen med Carlsberg, så jeg tænker primært på de klubber, som aspirerer til de næste pladser ud i Europa. Det er OB og AaB og også de klubber, der har store fanbaser som Brøndby og AGF. FC Midtjylland er også en mulighed.
Firmaet Betsafe har allerede lavet en aftale om at sponsorere Superligaen sammen med tre andre firmaer. Den træder i kraft 1. januar, og landechef Richardt Funch ser generelt store muligheder for sit eget og andre spilfirmaer.
- Vi må nok vove den påstand, at vi kommer til at se en række af de store udenlandske spilselskaber, som selvfølgelig vil gå ind og lave en samarbejdsaftale med klubberne rundt omkring, siger Richardt Funch.
Han understreger, at Betsafe i første omgang vil fokusere på sit sponsorat af Superligaen. For dansk elitesport ser han dog store muligheder for at tjene mange sponsorpenge.
- For dansk fodbold, håndbold og ishockey er det en bom, der er blevet løftet i dag i forhold til at kapitalisere meget mere på det udenlandske spilmarked, som indtil nu har været lukket land for sporten.
- Alle 12 klubber i Superligaen er jo interessante. Man får, hvad man betaler for, og der er selvfølgelig en forskel på FC København og HB Køge i prislejet, men der er selvfølgelig også en forskel på eksponering, siger Richardt Funch.
/ritzau/