Den mistede titel som verdens nummer et kan koste Caroline Wozniacki mange sponsorkroner, vurderer konsulent.
Tennisspilleren Caroline Wozniacki kan formentlig se frem til en mindre løncheck fremover, efter hun tirsdag morgen mistede førstepladsen på verdensranglisten efter sit exit fra Australian Open.
I hvert fald hvis hun ikke formår at kæmpe sig tilbage på toppen, inden nye sponsorkontrakter skal skrives under.
Det vurderer en sponsorkonsulent i bureauet Promovator, skriver metroXpress.
- Man laver ofte performance-afhængige kontrakter, så man som sponsor betaler for, hvad man får. Det kan være, man får 25 procent ekstra for at ligge nummer et, siger Lasse Glenstrup, der dog ikke kender Wozniackis kontrakt i detaljer.
Men han gætter på, at det kan koste helt op mod 50 procent på sponsoraterne, hvis Wozniacki ikke generobrer pladsen som verdens nummer et.
- Så har hun ikke længere det brand, hvor hun kan sige, at hun er verdens bedste. Det har virkelig stor værdi at være nummer et. Specielt når hun nu ikke har vundet en grand slam, siger han til metroXpress.
Caroline Wozniacki mistede førstepladsen på verdensranglisten efter godt et år og tre måneder, da hun tabte kvartfinalen i Australian Open til belgieren Kim Clijsters.
I stedet står Petra Kvitova, Victoria Azarenka eller Maria Sharapova til at overtage tronen som ny etter, når verdensranglisten opdateres i næste uge.
Og den nye topseedede tennisspiller vil være mere attraktiv for sponsorerne, mener Lasse Glenstrup.
- Hvorfor skulle Adidas vælge Caroline Wozniacki frem for nummer et, som måske oven i købet også vinder grand slams, spørger han retorisk.
Wozniacki selv er dog ikke bekymret for den nye plads lidt længere nede af listen.
- Jeg får den plads tilbage på et tidspunkt, så jeg er ikke bekymret, lyder det fra Wozniacki.
/ritzau/